onsdag 10 november 2010

Tänkvärt

Det var ju det här med motion, jag tycker nog att alla borde ta sig en funderare kring detta.
Nu vet jag ju att vi cyklister tränar mer än detta, men för er andra (som inte tränar så mycket), här kommer lite saker som kanske kan få er att ändra eran inställning till motion...

En nationell rekommendation för fysisk aktivitet lyder enligt följande:

"Alla individer bör, helst varje dag, vara fysiskt aktiva i sammanlagt minst 30 minuter. Intensiteten bör vara åtminstone måttlig, t ex rask promenad, cykeltur. Ytterligare hälsoeffekter kan erhållas om man utöver detta ökar den dagliga mängden eller intensiteten."

Bara genom att att tänka på vad vi stoppar i våra kroppar och gör med dem kan förlänga våran livstid markant.

Kolla bara på följande exempel:

Minskad risk att dö i förtiden genom:

  • Sänkning av kolesterolvärdet  15 %
  • Sänkning av blodtrycket 15 %
  • Viktminskning 15 %
  • Rökstopp 50 %
  • Förbättrad kondition 65 %
Nu tror jag att många kanske inte trodde att siffran var så hög för förbättrad kondition, men så är det, så vill du leva länge och framför allt må bra och säkerligen slippa en massa "hälsoproblem" så försök börja motionera, som rekommendationen lyder så behövs det inte mer än 30 minuter varje dag och dessa 30 minuter behöver inte ens vara sammanhängande. 
Enligt forskning så är det även bättre att vara lite överviktig och tränad än att vara normalviktig och otränad. 
Inte bara att du minskar risken att dö i förtid, du kommer må bättre, känna dig gladare och orka mycket mer, listan kan göras lång. 
Men det viktigaste är att man gör det för sig själv och att man verkligen inser hur bra det är att röra på sig. 
Ta med dig grannarna, vännerna, eller släkten och börja gå promenader... 
Tänk vad mysigt att samlas med släkten och gå en söndagspromenad. Nu blev jag ju jätte sugen på det, synd att jag bor en bit ifrån dem bara =(

Så idag blev min träning inte som planerat, eller jag velade ju ganska mycket på vad jag skulle göra, det hela slutade med att tiden rann i väg och så det fick bli lite improviserad funktionell träning här hemma i lägenheten istället. 


Lasse, det här med djup och skön sömn efter 3,5 timme spinning var tydligen inget som ville infinna sig i natt, min kropp hann nog aldrig gå ner i varv.... Får hoppas på att det blir bättre sömn i natt, för imorgon är det tenta dax i branschkännedom...


(källa: hälsa & hälsopromotion)

3 kommentarer:

Lasse sa...

Ja de låter som en trolig orsak om du frågar mej sen är ja ingen sömnexpert..
Måste hålla med dej får ja inte träna så mår ja inte bra...

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

@ Lasse... Då tycker vi lika =)

Lasse sa...

Då mår vi bra idag för bägge har fått träna :-)
De känns som man kommer sova skönt i natt..kanske man ska kolla om de program du använder dej av finns till min x10..