lördag 11 december 2010

Marathonspinning = Ren lycka!

Alltså SHIT vad jag har saknat cykelrelaterad träning!!!!!

Finns det något bättre än när man sätter sig på spinningsadeln och känner att YES det är här jag hör hemma. 

Sist jag satt på en cykel var när VCK hade virtuellt KM och innan dess så ett pass på trainern och spinning 2,5 timmar och detta var mellan 2-3veckor sedan. 

Fine, många kanske tycker att vara utan cykling i 2-3 veckor är väl ingenting, men för mig så är det verkligen det. 

Så idag var det hur som haver dax för spinning, men inte vilken spinning som helst, utan 3 timmars spinning på Sats Medborgarplatsen med enligt mig det bästa instruktörerna Glenn & Michel. 
Hade även med mig två VCK:are, Micke & Veronika, tanken var att vi skulle vara några fler men skador och sjukdom hindrade dem, även Krutgubben var med och körde. Bra kämpat alla tre!! =)

Alltså dessa två killar kompletterar varandra så himla bra. 
Glenn kör skön härlig discomusik och har ett grymt rundtramp medans Michel kör lite mera hardcore style och har en grym kadens, jag fattar inte hur han orkar köra med så hög kadens passet igenom. 
Som ni förstår så blir passet med dem så jävla bra 

Nu ska jag försök återberätta passet, men mitt minne sviker nog, så jag kanske missar något. 

Det hade delat upp passet så de körde ca: 45 min var... 

Glenn började och drog igång med 60sek intervaller... 
Vila 60sek, kör 60sek... och sen fortsatte han med intervaller, minns dock inte riktigt vad vi körde. 

Under de första 45min fick jag följande pulsresultat.

Max: 97% av maxpulsen

Snitt: 88% av maxpulsen

Sen tog Michel över och körde 10x4 intervaller... 

Jag fick ett grymt flyt i att hålla mig på samma nivå hela tiden.

  • Första 10min:s intervallen tog jag det lite lugnare för att se vad benen/hjärtat klarade av, låg på 90% av max. 
  • De resterande 3 intervallerna höjde jag pulsen lite och yiihhaaa vad det brändes, låg på 92,5%
Vet att Michel sa att man skulle ligga på typ 86-89% av max, men äh... Jag körde på och det funkade bra, kunde ligga helt still på pulsen under hela intervallen.. Kändes grymt skönt. 

Sen var det Glenns tur igen och han drog igång 4mins intervaller, tror nog vi gjorde det hela tiden (usch vad dåligt minne jag har) men jobbigt var det, började känna att mina hamstrings inte ville vara med, trodde de skulle börja krampa ett tag... 

Sen var det Michels tur och jag satt verkligen och hoppades på att han skulle köra 35min intervaller... 
och gissa vad, JOOOOO han kör dem, hurra vad lycklig jag blev, jag fullkomligt älskar dem.. Hrm.. Hatar dem.. beror lite på hur man ser på det ;-)

Det går iaf till såhär, Michel delar upp alla "deltagare" i 6 grupper och jag blev ledare för min grupp (grupp 1) ... =)
Sedan så ger man järnet i 30sek och när de andra grupperna kör så ligger man och kör tung backe... 
Sen håller man på såhär i 35min (tror jag det var), och såklart så slår han ju ihop grupperna så att vilan blir kortare, underbart när det endast är 30sek vila.. 
Men shit vad jag gillar det här, känns som om hela kroppen ska dö, det är en helt underbar känsla! 

Snittade 94% på intervallerna... 

Så dessa 3 timmar bestod av intervaller rakt igenom och  I LOVE IT!!! =)
Ett stort tack till Glenn och Michel för att ni ville ägna lördagseftermiddagen i en spinningsal, ser fram emot nästa gång ni kör 3 timmar =)

Min kropp är dock sjuk seg på att komma igång, efter typ 90 min började den svara som jag ville, och sista 45 min hade jag så mycket energi och jag riktigt log inombords när intervall efter intervall susade förbi och när passet var över så hade jag lätt kunnat kört lite till =) 

Kände av mitt ben lite i början innan jag var varm och sedan en gång till, men det försvann lika fort igen. Återstår väl att se imorgon hur det känns. 

Var även jätte kul, efter passet kom det fram lite "deltagare" och snackade och en kille berömde mig för min insats som ledare av gruppen och tyckte att jag helt klart var bäst av ledarna att pusha på gruppen... 
Finns det något bättre än positiv feedback? Jag blev jätte glad över hans värmande ord =)

Jag själv försöker alltid säga till folk att de är grymma om jag tycker att de gör något bra. 
Jag tycker att det är jätte viktigt, för jag vet att den man säger det till blir glad över att få respons. 

Så till alla där ute, tycker ni att någon gör något bra, våga gå fram och säg det till personen!!  

Det skönaste efter passet var att dra på sig kompressionsbyxorna.. SÅ HIMLA SKÖNT! 

Krutgubben, jobbigt när man inte har blixt på mobilen.. 

Micke, Veronika + några fler, och som sagt, har man ingen blixt på iphonen så blir det inte bättre än såhär... 

3 kommentarer:

Lasse sa...

Ja vet vad du menar Karin för i juli så opererade ja min axel pga nyckelbenet (som ja bröt i maj) skar sönder huden o stack ut så lyckades ja mej hålla mej borta ifrån cykelträning i knappt 3 dar, kan säga att min läkare fick reda på de o sa till mej "ni cyklister ni är ju galna"...men va nu rädd om bena o lyssna på kroppen..

osterman sa...

Det är exakt sådant här man INTE vill läsa när man sitter hemma med ett dumt knä... Kunde du inte bara skrivit att det var tråkigt istället? ;-)

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

@ Lasse, Jepp vi cyklister är nog det, men det är nog för att ska man vara cyklist så gäller det å vara envis...

@ osterman.... Ehhe du vet väl att det är fult å ljuga.. Nästa gång får du hänga på.. För ett sådant här pass vill man inte missa!!