måndag 14 mars 2011

Om du ska bli bättre

Jag antar att de flesta som läser min blogg tränar själva och jag undrar hur många gånger ni reflekterar över hur ni tränar?

Jag vet med mig själv att jag har haft  väldigt lätt att snöa in på samma spår och nöter på det ett bra tag.

Men jag har kommit till bättre insikt.

För vill du bli bättre så måste du göra förändringar.

Jag snackade med en polare för ett tag sedan och hon började fråga mig varför hon inte såg det resultat som hon ville osv och jag fråga henne hur hon tränade.
Det visade sig att hon körde sina program som hon har kört i typ ett år och ibland så ökade hon belastningen lite.

Om man gör som hon gör så kommer det inte hända så mycket, vill du ha utveckling så måste du göra förändringar.
Det kan vara allt ifrån att öka belastningen, kör fler/mindre repetitioner, intensiteten. Förändra de intervaller du kör osv.
Gör någon förändring och du kommer att få ett mycket bättre resultat.

Ett av mina bästa tips är att träna med någon som är bättre än dig.


Jag cyklade i somras mycket med Osterman, han är en grym cyklist och han lärde mig väldigt mycket om cykling. Jag cyklade även en del med Asperyd, även han är en grymt bra cyklist och han har även tipsat mig om träning och hur man ska lägga upp sina pass med nyckelpass osv. Under vintern så behövde jag även hjälp med grenspecifik styrketräning för cyklister och då frågade jag också någon som jag visste var bra på detta. Så med min styrketräning så har de Jager hjälpt mig och även han är en grym cyklist.

Så mitt råd till er, för att bli bättre, träna med dem som är bättre!!

2 kommentarer:

osterman sa...

Förväntar mig lite bättre/mer avancerade tips från dig, men det är väl bra att börja med grunderna =)

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

Hehe kommer en vacker dag då jag har lite mera tid...