tisdag 12 juli 2011

Helgen som var bestod av backträning i Rättvik

I fredags så lämnade jag och min vapendragare Osterman Sthlm för en helg i Dalarna och underbara Rättvik (min hemort), tanken var fokus på backar denna helg.... Blev dock inte riktigt som jag tänkt mig..

Lördagen började med rull ner till Rättvik för att sedan köra backintervaller upp till Vidablick, jag hade planerat en rundbanan där vi först tog långbacken upp till Vidablick (samma som körs på Mörksuggan) och sedan så körde vi ner och upp ifrån riksväg 80 och Vidablicksvägen.

Mot backarna

Vidablick

Osterman på väg upp, å jag lyckas få med lite finger :P

Jag körde dessa backar 2 ggr var och sedan så klev jag åt sidan då jag kände att det inte var värt att pressa min kropp något mer...

Har kollat min garmin och om man tar bort uppvärmningen på 10km så fick jag 607 höjdmeter på 15km, vilket jag tycker är grymt.

Å så här kan man se ut efter backarna...
Första gången jag körde upp så trodde jag fan inte att jag skulle ta mig ändå upp, hade velat haft bättre utväxling på cykeln, eller lånat en Mtb... Men andra gången kändes det så mycket bättre... Var lite varmare i benen då :P

Senare på eftermiddagen så begav vi oss ut på en kortare distansrunda med inslag av backar å även min bror hängde på....

Det var en skön tur i solen...
Turen landade på 91 km och 917 m i höjdstigning.

Så summa av kardemumma fick jag den dagen 1573 höjdmeter på 116km och det kan jämföras med mitt pass på Mallorca där jag fick 1694 höjdmeter på 110km å då körde jag Palma- Valldemosa- Sóller-Puig Major-Inca-Palma...

Så backträning i Rättvik är sjukt grymt och perfekt när man kan bo hemma hos mor och hälsa på lite samtidigt =)

Sen på söndagen var tanken att vi skulle köra en rundbana i Söderås, men min kropp sa ifrån. Jag vaknade med ont i halsen och seg kropp så det enda jag orkade med var att rulla till Vidablick och kolla på alla som körde Mörksuggan.. (filmer ifrån det finns i ett tidigare inlägg) och sedan rulla hem igen.
Osterman körde ist detta varv själv och han lyckades få ihop  typ 400 höjdmeter på 10 varv á 3km.

Å en liten snabb avspolning innan avfärd mot Sthlm

Funderar på att fixa ihop en träningstävling där nästa år =)

Sj så var jag sjukt irriterad över att jag blivit sjuk och fick hoppa söndagens träning... Men men så kan det va.

Jag får glädjas åt att jag fått en tid i backarna så jag kan tävla mot mig själv nästa gång jag ska köra dem.
Mötte även Edin och Bleckur på lördagen och fick då höra vad Bleckur lyckas köra på för tid uppför backen... Den dagen jag ens är i närheten av hans tid kommer jag vara överlycklig =)