lördag 8 oktober 2011

Hallå, alla cyklister - Nu gäller det livet

Sitter och läser dagens SvD och fastnar för detta:

Karin Thunbergs kolumn om hur dåligt cyklister har det i Sthlm, och hon menar även att tjejer lever ännu farligare i cykeltrafiken än vad män gör.

Jag har nog en skyddsängel, trots allt. Annars hade jag väl inte levt efter alla år som cyklist i denna stad där det blir allt tuffare, allt trängre, att rulla fram på två hjul. Inte minst om man håller sig på de cykelbanor där man tror att man är skyddad tills man – vips, inser att nu gäller det livet. Eller döden.
Läs hela artikeln här:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/halla-alla-cyklister-nu-galler-det-livet_6517150.svd


Vart ska vi ta vägen när bilister bara helt plötsligt svänger ut? Den frågan har jag ställt mig flera ggr och jag har precis som Karin alltid klarat mig, för på något sätt så hinner man väja, men en vacker dag kanske vi inte gör det? Är jag då den tjejen som blir ett offer i trafiken?

Som många av oss cyklister redan vet så har Fritz som driver cykelbloggar dragit igång en namninslamling som uppmanar till bättre cykelvägar och även visad respekt för oss cyklister.

Har du inte redan skrivit på så gör det nu!
Detta gäller våra liv!

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5885

Inga kommentarer: