torsdag 5 juli 2012

Tips på hur du vinner cykelpendlingen

Nu har jag pendlat inte mindre en hela fyra dagar och I love it!!

Var faktiskt genom cykelpendling sommaren 2009 som fick mig att ta steget sommaren 2010 att köpa en racer. Men nog om den historien. 

Nu över till det viktiga, hur sjutton vinner man cykelpendlingen???!! 
För erkänn att ni likt mig själv måste tävla med varenda cyklist om vem som är snabbast? 
Trodde seriöst att jag hade tappat intresset av att komma först fram, men det bor tydligen en grym tävlingsmänniska i mig. SÅ JAG MÅSTE VARA FÖRST!!

Nu ska jag förklara hur man vinner cykelpendlingen... För att vinna är viktigt, framför allt för psyket och grymt bra träning får man på köpet. 

Här kommer en story från att jag cyklade hem ifrån jobbet denna vecka... Denna story ger er alla verktyg för att vinna ;-)

Jag hoppar upp på hojjen, dagen till ära på min skräpcykeln. 
Cyklar ut på Vasagatan mitt i stan, ivrigt väntade jag  först på att trafikljuset skulle bli grönt. 
Svänger ut på cykelbanan, klickar i foten snabbt och inser att jag redan vid nästa trafikljus måste klicka ur för att stanna, men innan försöker jag öva på balansen och hoppas på att det ska slå om till grönt men icke. 
Grönt- Cyklar vidare, håller på att bli överkörd i korsningen vasagatan/Olof Palmes Gata, jag ruskar på huvudet och cyklar vidare. 
Tar in på Torsgatan, här kommer första cyklisten i vägen... 
Suck, cykelbanan är smal och det går inte att komma damen på kärringhojjen, så fort tillfälle ges så gasar jag om.
I Korsningen torsgatan/karlbergsgatan så börjar det hända saker, nu är vi många cyklister som trängs om att få stå längst fram i ledet och jag lyckas klämma in mig där. Jag har då en kvinna vid min sida, med en bra cykel och hon ser taggad ut. 
Vips så blir det grönt, alla ruschar i väg och jag först in på cykelbanan, men ser då att kvinnan valde vanliga vägen, MÄÄ tänkte jag, det är ju FUSK! 

Cykelbanorna är ju oftast så mycket dåligare, men äh hon ska inte få vinna, jag gasar på lite mer och HALLELUJA där sitter det helt plötsligt ett avspärrningsband över cykelbanan och jag får tvärnita och kasta mig ut på körbanan, AH nu förstod jag varför hon valde körbanan. Smart drag av henne, men nu knappar jag in, det byggs om en del vid karolinska så det är lite bökigt där, men vi båda väljer samma väg och jag kommer förbi henne. YES! Lycka är total.. 

Men redan vid korsningen solnavägen/karolinska vägen så kommer hon ikapp, jag har då stannat vid ett rödljus och hon kommer lagom till att det är grönt, HELVETE. Där kommer hon med fart med sig, blir igångdrag för mig, kommer om och vid det trafikljuset så noterar jag ytterligare en kvinna med brutala vader (hon tävlar för body fitness tror jag), så jag vet att jag har en till att hålla undan för. 

Kommer om den första kvinnan och jag rullar glatt vidare, skippar ett rödljus pga absolut inga bilar, likaså gör de andra, men vid nästa så cyklar BÅDA kvinnorna förbi och jag stannar. SUCK!!! 

Nu är vi snart i Solna, jag lyckas inte komma om den första kvinnan för precis när jag ska köra om så viker hon till höger, ATTANS. 
Men kvinnan med vaderna är kvar, vi står båda still vid ett rödljus, hon kommer först iväg jag kör snabbt om. Kring Råsunda så bygger de om väldigt mycket och jag tar den väg jag brukar ta, cyklar på och märker att ingen är hack i häl. SKÖN KÄNSLA. 

Jag trampar vidare och så kommer det en liten backe och sen kommer man fram till en t-korsning och där kommer hon muskelvad kvinnan ifrån höger susandes nedför med en j*vla fart, men sjutton vilken väg tog hon?????

Men jag lyckas ta henne när vi cyklar in genom Sumpan och kan konstatera att jag kom hem med en vinst och en förlust. Jag har fått öva på igångdrag, balans och korta intervaller. 

Men nu undrar ju ni vad det är som gör att man vinner. 
Här kommer den bistra sanningen SLUMPEN!

Du måste ha tur med trafikljusen annars är du körd! (obs detta gäller storstad) 
Du måste ha bra lokalkännedom om vilka vägar de är trafikarbete på och vilka vägar som är snabbast. 

Alltså, jag vågar nästan säga att damen i kjol kan vinna över dig om hon har flyt med alla trafikljus och kan bra genvägar. 

SÅ för att vinna, lär dig hur trafikljusen fungerar på vägen där du cyklar. Tar de för cyklister? I vilken kombination (via bilar eller ett dåligt system som går runt hela korsningen) ändras de ifrån grönt till rött osv.
Ha bra kännedom om vägarna om trafikproblem skulle uppstå. 

SÅ där mina kära läsare har ni mina tips på att vinna cykelpendlingen. 
En sak är då säker att om man cyklar aktivt på vägen hem får man en grym träning ist för att sitta och lulla på cykeln. 
SÅ kör hårt och VINN genom att vara smart och ha turen på din sida vid trafikljusen. 




Inga kommentarer: