söndag 12 augusti 2012

Inspiration&Motivation: Joakim höll sig ifrån godis i 700dagar

Här kommer lite mera inspiration och motivation.
Sist kunde ni läsa om Elin som har gått ner mer än 30 kg och satsar emot body fitness. 

Denna gång är det Joakim´s resa vi får ta del av. 
Joakim har bland annat varit utan godis i 700dagar och ändrade sitt yrkesliv radikalt. 

Som jag brukar säga, det är aldrig för sent att ändra inriktning i livet eller att ta tag i det. 
Det är du själv som sätter dina gränser och vad som händer med din kropp.

Så här är ytterligare ett bevis på att allt går bara man vill.... 



Vem är Joakim?


Joakim är en kille som växte upp i Blekinge och efter lumpen i Växjö flyttade upp till Stockholm som 20-åring och började jobba som vakt. Efter några hundår inom väktaryrket fick jag fler och fler administrativa uppgifter och blev till slut fast inne på kontoret med diverse arbetsuppgifter som att planera scheman, vara platschef på polishuset och IT-Chef inom samma företag som idag heter G4S och är världens största bevakningskoncern.


Jag kom i kontakt med dig för ungefär två år sedan och då ändrades lite saker i ditt liv, du bestämde dig för att vara en av de mest vältränade 50åringarna, hur föddes tanken?

Jobbade nästan dygnet runt tills jag en dag kände att nu är det nog och sa upp mig på stående fot. Tog ett vanligt jobb med hälften så mycket i lön, men med livskvalitet. Succesivt började tanken på att jobba som PT växa fram och hösten 2010 sa jag upp mig och började söka jobb. 
Fick 3 timanställningar varav 2 på gym, vilka jag fortfarande jobbar med. Målet var att bli PT så jag Pluggade vissa delar på distans och vissa delar hos the academy och var färdigutbildad PT och kostrådgivare sommaren 2011.
Idag känner jag mig etablerad i min roll som PT och har ca 25st klienter hela tiden som jag jobbar med. Jag har specialinriktat mig på konditionsidrottare och är ganska ensam i mitt slag.
Då jag hela tiden behöver mål att gå emot skapades tanken med Krutguben för ca 2,5 år sedan, registrerade företag och tryckte upp visitkort. Ett annat mål var att bli så hälsosam jag någonsin kunde fram till jag fyllde 
50år, vilket bl.a. resulterade i ett godislöfte som varade i 700dagar. 
Nej, jag fuskade inte (vad jag vet). 
De första 3 veckorna var fruktansvärda sedan var det enkelt.Jag valde att kalla mig en av Sverige´s mest vältränade 50-åringar och det tror jag att många skulle hålla med om. Självklart finns det någon Stenmarkare i varje åldersgrupp så mest vältränad är svårt att utse sig själv som. Försökte få 6-pack men min genetik gjorde det omöjligt, var nere på 6,5% i fettprocent när jag gav upp det målet.
Mina mål framåt är att hinna med så många olika tävlingar som möjligt under återstoden av mitt liv (kan se mig själv stå på startlinjen på en mara 90 år gammal) Det innebär att jag inte kommer göra samma tävling igen från och med nu utan hela tiden hitta på nytt. Det som är planerat är Istanbul Marathon, Riktiga Vasaloppet och Spetsbergen Marathon som ev. bergslopp i Schweiz eller Trannsykvanien.
 Kommer även titta på lite olika multisportsevenemang. 


Vad har varit jobbigast under denna resa?

Jobbigt har varit att få ens omgivning att fatta att jag inte vill ha något socker, utan många har tjatat.

Har du några bra tips till andra?


Det som stimulerar och motiverar är det gensvar man får via sin blogg. Detta gör att man vill vara ett föredöme för sina läsare och fans. Så mitt bästa tips för att undvika socker är att gå ut offentligt med det och därmed sätta press på sig själv.




Mer om Joakim finner ni här www.krutgubben.net






Inga kommentarer: