torsdag 16 augusti 2012

Jag lägger ner cyklingen.

Nu har jag haft öråd med mig själv och insett att jag inte finner någon motivation till cyklingen längre. 

Jag har försökt att hitta den, men det går inte att forcera fram den (Portugal är ett undantag) utan det blir bara värre då. 

Just nu tycker jag att det typ är mysigt å cykla en lugn tur och fika och helst ska det vara varmt och sol. 
Men så mycket mer än det känner jag inte för. (cykelpendling till jobbet kommer jag aldrig lägga ner). 

Så det kommer nog inte bli så många fler turer på cykeln detta år. 

Nu längtar jag till att få gymma och bygga en bra rygg (plus hela cormuskulaturen), axlar och armar. 
Så nu kommer jag göra det jag känner för och det kommer förmodligen inte att vara cykling. 


Om jag kommer fortsätta blogga vet jag ej, men om jag gör det så kommer det nog mer handla om en del cykellopp fast då ifrån åskådarsidan och mer om vanlig styrketräning och lite tips och råd kring det och även kost. 


Må gott alla härliga cyklister och lycka till på det återstående tävlingarna! 

Lite bilder ifrån tiden som gått
ej i ordning

Mallis 2012 med SubXX, foto: cykelklubben.se

Mallis 2012

En tur runt Siljan i maj/juni (?) 2012 med underbara SubXX:are

Död efter rekord på bergsstigning Portugal 2012

Portugal 2012

Ekerö 2012
Efter Vallentuna KM 2010
(cykel lånad efter loppet)

Maxade i benpress 2011, 210 kg

Nötte lite trainer

Opererade båda benen 2011

Mallis 2011

Smackrundan 2011

VR 2011

Söderåsbacken i sköna Rättvik 2011

2011

Härliga Olofsbo/Falkenberg 2011

Skönt dopp i poolen, Portugal 2011

Portugal 2011

2011

Efter Vasatrampet 2011

Tusen tack till alla som funnits vid min sida och pushat, och tack till alla hejarop åren igenom. 



14 kommentarer:

Fritz sa...

Vadan detta trista förhastade beslut?? Ta en paus och kom igen senare. Efter den här sommaren med eländigt väder har ju även tanken slagit mig, men det är bara bita ihop och komma igen. Du vet den gamla klyschan "Efter regn kommer det solsken" och man skall ju aldrig säga aldrig.. eller?

:-D

Hälsningar,
Fritz

Martin S. sa...

Du har gjort en helt okej resa kantad av problem.

Chilla, tagga ner cyklingen, gör annat, så kommer du se att suget kommer tillbaka.

Ingrid sa...

Nej fy bubblans, hoppas inte du lägger ner! Precis som Martin skriver tror och hoppas jag att du kan få en nytändning av en liten paus :) kötta gym är inte alls lika kul som att sitta på cykeln, tycker jag iaf. Lycka till!

Rikard sa...

Lägg inte ned utan lägg dig på din nivå, skit i cyklingen om du inte känner för det. Ingenting fungerar om det känns som ett tvång. Jag tränar ju inte heller så mycket förutom sex mil daglig cykelpendling. Hinner inte med så många långrundor på helgerna pga många andra aktiviteter. Gör cykelpendlingen lite längre så slår du två flugor i en smäll. Den här sommaren har inte bjudit på en enda dag med varmt cykelväder så jag förstår dig men lägg inte ned utan ta paus. Vi behöver fler cyklister som du i Sverige, inte färre. Kanske kommer motivationen tillbaka, oavsett vilket har ditt cykelbloggande varit en skön kontrast till alla svettobloggare som bara skriver om sina träningsrundor.

Anonym sa...

Jag har följt din blogg under några år eftersom jag är intresserad av både cykling och hälsa. Du har inspirerat mig eftersom du har en sån vilja och envihet. Håller med andra inlägg, ta en paus med sluta inte cykla och sluta inte blogga : )Hälsn Maria

Tomas sa...

"Med envishet kommer du långt - JAG ska komma längre"

Tydligen inte. :-(

Mikael sa...

Har också haft problem med motivationen stundom när tiden inte räckt till (arbete, familj, hus etc) men alltid till sist inset att just landsvägscykling är världens härligaste motionsform (man kommer någonstans, ser annat än 4 väggar).
Gör som andra redan poängterat, ta en paus, gör annat ett tag, det kommer en vår 2013 som till största sannorlikhet blir bättre än i år.
Gör en nysatsning utan krav på prestation, kör för att det är roligt inget annat.

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

Tack alla.

Min förhoppning är att motivationen ska komma tillbaka under vintern/våren.
Men just nu tycker jag inte att det är kul, förutom att cykla super lugnt och fika.
Och med mitt mål som var/är en bra elitcyklist så finns inte den motivationen.
Det känns riktigt bra det här beslutet och alla krav som försvann med det.
Men som sagt, jag kanske börjar igen men då villkorslöst.

Tomas, jadu envishet har jag fortfarande, men när jag absolut inte tycker att det är kul och inte finner någon motivation alls så tycker jag att det är "dumt" att ödsla energi på att vara envis istället för att lyssna till sitt inre.

Nu ska jag göra det jag drömt om hela mitt liv, nämligen att lyckas springa. Var ju pga av att jag inte kunde springa som jag började med cykling.
Men efter operationer (som gjorde att jag ska kunna springa) och skador inom cyklingen så går jag nu tillbaka till min stora dröm om att kunna springa en mil utan att få ont. =)

Så bloggen kommer nog leva vidare iaf... =)

Johan sa...

Hoppas vi får se dig på solskens/fika rundorna då.. på Mallorca om inte annat. :D

Katja sa...

Vet du vad det bästa med att ta beslut är? Aldrig betyder aldrig aldrig! Man ska absolut inte göra det man mår dåligt av. Men skulle du däremot få för dig att återuppta elitträning - fine, det blir tuffare med åren men det är bara att köra igen! Vi behöver fler duktiga cykeltjejer i det här landet ;) Men hellre se dem glada i solskenet på Mallis än ledsna på tempohojen i regnet... Lycka till med "nya" träningslivet :)

Pilen sa...

Jobbpendling och fikarundor är inte fy skam det heller.
Själv köpte jag en MTB i somras och har upptäckt hur kul det är att cykla i skogen.
Finns så otroligt många roliga rundor man kan göra i närområdet.
Och bra träning dessutom.

mvh,
Mats P.

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

@Johan, ja där lär du säkert se mig =)

@Katja, tack för kloka ord!! Å lycka till själv med allt. =)

@ Pilen Stämmer ju bra det, får snart 20km iaf att pendla varje dag så lite ger det och förhoppningsvis liten dos motivation också ;-)

AL sa...

Jag sitter själv i samma båt. Eller i en ungefär likadan båt..

Men jag ser dock fram emot den uppbyggnadsperiod som börjar för cyklingen nu!! Men just nu har jag endast cyklat 5 ggr de senaste 2 månaderna. Till skillnad från att i vanliga fall cykla 4-5 ggr i veckan.

Försök hålla igång på samma sätt som du förmodligen gjort tidigare år! (fast med ännu hårdare max intervaller ;)) Och med den konditionsträning som känns rolig!

Träna löpning om det är det du brinner för. Men ett par gånger i veckan kan du säkert orka med att cykla lite! Eller bara cykla 20-30 min efter den träning du nu prioriterar.

Ge bara inte upp allt på en gång. Förmodligen så kommer suget tillbaka i någon grad!

Men gör det som känns kul!

Och glöm inte att man får skynda långsamt!
Förmodligen så har de som ligger i sverige eliten tränat åtminstone 5-10 år.

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

Tack AL!

Suget är på väg tillbaka och just nu hoppas jag på att rulletour även kommer att köras denna vinter... ;-)