söndag 17 februari 2013

Testat: Medicinsk Yoga

Jag har haft förmånen att kunna testa medicinsk yoga på jobbet och här kommer mina upplevelser om passet och information om medicinsk yoga. 


Vad är medicinsk yoga? 

Medicinsk yoga är en terapeutisk yogaform som kommer ur den tantriska traditionen, en av de äldsta former av yoga man känner till. Övningssekvensernas sammansättning har arbetats fram på Institutet för medicinsk yoga och används inom den svenska hälso- och sjukvården.
Medicinsk yoga handlar om att på olika sätt återskapa balans i kropp, sinne och själ för att underlätta läkande. Andning är den röda tråden eftersom den, enligt den här läran, påverkar kropp, sinne och hälsa fundamentalt.



Vem är medicinsk yoga bra för?

Medicinsk yoga är bra för alla, men speciellt bra för dig som är stressad,sover dåligt,  problem med hjärtat eller har adhd.


Så påverkar yoga kroppen

Övningarna ger en grundläggande balans, fysiskt, mentalt och emotionellt. Höjd energi och ökad medvetenhet. 
Förbättrar rörlighet, muskelstyrka, hållning och kroppskännedom. 
Yogaträningen påverkar hela kroppen på många olika nivåer samtidigt; andning och lungor, muskulaturen, matsmälningsapparaten, körtel-, lymf- och nervsystemet och hjärnan. 

Studier kring medicinsk yoga

Det finns en del studier gjorda på medicinsk yoga och på Danderyds sjukhus så använder man sedan 2010 medicinsk yoga på sina hjärtpatienter.
Några av studierna antyder att yoga påverkar kroppen på liknande sätt som antidepressiv medicin och psykoterapi. Till exempel kan yoga påverka hjärnans signalsubstanser (och därmed öka nivåerna av 
”må bra-ämnen” som serotonin), samt minska inflammationer och oxidativ stress.


Min upplevelse av medicinsk yoga:

Jag har tidigare gått på "vanlig" yoga och bikram yoga och när jag första gången testade medicinsk yoga så kändes det lite konstigt på så sätt att det var inte krångliga övningar (för mig som är stel som en pinne) utan här var det full fokus på andningen och man gör samma rörelse hyfsat länge. 
Rörelserna är inte svåra alls, det som är det svåraste är att få till andningen men jag märkte på en gång att när jag fokuserade på den och fick till det i samband med rörelsen så blev jag otroligt avslappnad, underbar känsla. De sista 5 minuterna av passet så ligger man ned och fokuserar enbart på andningen och jag somnade på typ 30 sekunder. 
Då kan jag tillägga att jag har väldigt svårt för att somna. 
Andra gången jag gick på passet så kände jag att jag hittade flytet i andningen mycket snabbare och jag lyckades faktiskt med att nicka till mitt under en rörelse vilket är för mig helt ofattbart, somnade även i slutet av passet. 
Så för min del så ger detta pass mig väldigt mycket då jag verkligen känner hur avslappnad min kropp blir och kvittot är verkligen att jag lyckas somna under klassen. Då vet jag att min kropp är i harmoni och känner sig lugn. 
Detta lugn har man även kvar när man lämnar passet och man känner sig som en ny människa. 
Så jag kan starkt rekommendera detta till alla. 
Imorgon var tanken att testa Sats Trigger Point, men har tyvärr fått förhinder, så det får bli vid ett annat tillfälle. 

bild lånad av yogapalatset.se


källor: 
http://www.medicinskyoga.se/
http://www.yogafordig.nu/


Inga kommentarer: