torsdag 13 juni 2013

Inför Vättern


Inser att med den rubriken så kan man ju få för sig att jag ska cykla runt den där pölen i år igen, men lugn så är inte fallet ;-)
Men däremot så finns det kring 20 000 andra cyklister som ska göra det.
Tänkte härmed bara dela med mig av mina erfarenheter.

IMG_4655

Du kan vara lugn om du inte lyckas få i dig världens bästa frukost, första året jag cyklade (2011) så lyckades jag inte heller med det. Det viktigaste är att man ÄTER UNDER LOPPET, tugga på någonting en gång i halvtimmen och drick så blir det bra!
Ett tips kan vara att dricka din frukost om du tycker det är svårt att äta mitt i natten/tidig morgon. Jag drack proviva och drickyoghurt.
Sömnen inför loppet, den är absolut super viktig, men känn ingen press över att du MÅSTE somna NU NU NU, det kommer bara göra att det tar längre tid. Har du svårt att somna, testa att göra inandningsövningar. Andas in på typ 10 sek och ut på 15-20 sek, genom näsan.... Mitt första år sov jag 3,5 tim, så oroa dig inte, det går att ta sig runt på lite sömn också. ;-)
TA DET LUGNT I BÖRJAN OCH I BACKARNA!
Klipper in lite text efter mitt första VR 2011 som jag cyklade efter att jag hade varit skadad i 6 månader...
"Vi rullade i väg med VCK´s Sub9 och det kändes väl hyfsat, lite osmart var jag och gick upp och tog en förning och insåg snabbt att det där ska jag icke göra om (har inte lyckats kört ett enda pass i år över 30 km/h i timmen som varit längre än 7 mil) så jag gled ner och la mig på rulle.
Det kändes hyfsat bra, men jag såg på pulsen att jag låg mellan 90-96 % av max vilket innebär att jag snart kommer att dö och eftersom det då var väldigt långt kvar så var det väl kanske inte så optimalt, jag brukar dock kunna ligga och nöta väldigt högt, men med tanke på skador och lite träning så nej detta skulle aldrig hålla och det höll inte.
Började tappa rulle och sen kom en backe och jag flög av som en liten vante och just då hatade jag nog VR lite och tankarna rullade runt om hur lång tid kommer det ta innan jag kommer att vägga, kommer jag ens att ta mig runt??
Jag var trött efter dessa fyra-fem första mil och när jag ligger så högt i puls så har jag extremt svårt att äta/dricka, så vi drog ner tempot markant (alltså osterman och jag) så att jag skulle komma tillbaka och få lite energi."

Du kommer efter kanske 12-16 mil börja fundera på hur långt det är kvar och då är det bra att ha ett mantra att upprepa för sig själv, som ger dig energi.
Det är även bra att dela upp loppet i olika etapper, så att man känner att man kommer framåt snabbare och får på så sätt lite extra energi.
KOM IHÅG det är ca: 10 mil till Jönköping, INTE 15 mil som många tror. SÅ lura INTE er själva med att tro att ni har kommit halvvägs när ni är där.

DU KOMMER FÅ ONT I RUMPAN, men på söndagen kommer du tycka att det lätt var värt det!

DU KOMMER HATA ATT CYKLA, men på lördagskvällen efter en öl och god mat bland en massa härliga cyklister
så kommer du älska att cykla och typ säga, nästa år ska jag cykla ännu snabbare.

Om du oroar dig över att du inte har cyklat tillräckligt långt innan så kan du även vara lugn där med, jag hade cyklat 3 rundor över 10 mil innan mitt första VR  (2011) och mitt andra år som cyklist.

Och det viktigaste av allt DU KOMMER KLARA DET!!

Lycka till nu alla som cyklar och jag vill även önska tjejerna (saknar många av er)  i SubXX Team Naturelle ett extra stort lycka till!




Inga kommentarer: