onsdag 19 juni 2013

Våga lyfta tungt!

Att få ut maximalt av sin träning innebär att man måste göra lite förändringar då och då. 

Är du helt ny inom styrketräning så ska du absolut inte börja förändra din träning utan hålla dig till samma program i ca: 6-8 veckor för att vänja kroppen (muskler, senor, fästen m.m) sedan kan förändringar ske. 


Det enklaste sättet för att få ut mer av sin träning är att våga lyfta tungt. 

Väldigt många som jag har sett träna är väldigt fixerade vid att man ska orka så många repetitioner som möjligt eller iaf minst köra 10 repetitioner, för de har de fått lära sig när de började med träning. 
Och det stämmer när man är nybörjare (12-15 reps) men när du vill förändra och utveckla och bli ännu starkare så är ett hett tips att köra vissa veckor tungt, dvs 4-6 repetitioner x 3 set. 

Det är även många som frågar mig och undrar varför det inte händer något i deras träning sen ber jag dem att lyfta tungt och de kommer alltid dagen efter och säger att de aldrig har haft sådan träningsvärk, och efter någon månad så tackar de fortfarande för tipset då de sker en markant förändring av deras muskler och styrka. 


Att börja laborera med lätt vecka, medel vecka och tung innebär att man periodiserar sin träning.

Det skulle kunna se ut så här. 

Vecka 1. Lätt - 15-20 reps x3 
Vecka 2. Medel 8-12 reps x 3
Vecka 3. Tung 4-6 reps x 3 

Sedan börjar man om igen. 

Man kan även om man t.ex kör biceps 2 ggr i veckan köra varannan gång tungt. 


Så våga variera och lyft TUNGT!!


Jag körde biceps tungt igår och bara nu när jag skriver känner jag av dem, länge sedan jag fick sådan här skön träningsvärk. 
Nu ser jag fram emot nästa pass imorgon då det blir axlar TUNGT =)




3 kommentarer:

Fritz sa...

Hemskt ledsn Svart Karin,

Jag vill ju se ut som en kyckling på överkroppen och armar, däremot sätter jag alla muskler på benen, och peppar peppar, äm så länge är mina ben grövre än min frus midja.
Det är så vi kollar att jag tränar rätt ;-D

Men i övrigt kan jag inte säga emot dig .. om man nu vill ha biceps som Arnold.. "big no no" =)

Mvh
Fritz

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

Haha ja men du är ju cyklist, ibland gör jag ju inlägg som passar allmänheten ;-)

Men du får ju ist under rätt tid av året köra ben tungt =) Många som fegar där med...

Haha men jag gillar hur du mäter din träning, skulle vilja se en bild på ben/midja =)

Fritz sa...

:D ja jag har ju tom köpt gymgrejer och har det i källlaren =) Benpress, benspark, lårcurl, in/utsida lår... situpbänk och en maskin för armarna (för frugan.. inte mig ) Jag kör styrka även på sommaren, speciellt om det är dåligt väder och den varan är det inte ont om =)

Skall övertala frugan om vi inte skall ta en foto ihop =)

Trevlig midsommar

Mvh
Fritz