torsdag 16 september 2010

Någon som blir avundsjuk?

Detta består min lunch av idag, avokado med olivolja, vitlök och peppar/salt, morötter och en proteinshake, någon som blir avundsjuk på denna exklusiva lunch? Neee jag trodde väl knappast det heller...

Jag försöker ju som sagt att sluta äta mjölkprodukter, vete och kött och jag vill lova att detta är INTE enkelt.

Vet att min proteinshake inte är den bästa, men den kommer jag dricka tills den tar slut och så försöker jag ändra sakta men säkert på det andra.

Så idag har jag ätit:

Frukost: Smoothie gjord på jordgubbar, björnbär, blåbär och hallon, blandade sedan det med risdryck och hade även i linfrön.

Mellanmål: 1 påse minimorötter

Lunch: Är det du ser på bilden.

Nu vet jag att någon säkert funderar på om jag tänker svälta mig själv till viktnedgång och jag vill bara upplysa dem om att jag äter var tredje timme och jag svälter inte.
Nog pratat om det.

Om det är någon där ute som vet något bra recept på en lunch utan vete, mjölkprodukter och kött så tar jag tacksamt i mot idéer :-)

Igår var jag även på ett seminarium om vitaminer/antioxidanter, ska berätta mer om det när jag har lite tid över :-)

9 kommentarer:

Cykelbloggar sa...

Hallå Karin,

Jag har en grym tomatsås, dock är det så synd att den skall serveras med en hög av Parmesanost (mjölk) och helst någon form av pasta, jag vet inte om det finns någon pasta som helt är utan vete, men om du hittar det så hojta till så skall jag skicka över receptet. Orginalet kommer från en dam på Sicilien vars systerson finns här där jag bor idags läget =)

Ha det så bra;
Fritz

Niklas Källström sa...

Då bjuder jag på tre alt.

Spenat- och jordnötssås
(4 portioner)

800 g hackad spenat(fryst)
1 stor gul lök
1-2 vitlöksklyftor
1 msk vegetabilisk olja
1 1/4 dl jordnötssmör(osötsd)
1 grönsaksbuljongtärning

Tina spenaten, skala och hacka löken fint. bryn löken mjuk tillsammans med vitlöken och oljan.
Smula ner buljongtärningen och rör i spenaten. Låt sjuda i några minuter, blanda ner
jordnötssmöret och låt allt bli varmt. Servera spenatsåsen tillsammans med ugail.


Vegetarisk gryta
(4 portioner)

3 dl röda linser
3 dl vatten
1 burk(á 400 g) krossade tomater
1 burk(á 400 g) skivade champinjoner
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
3 msk vegetabilisk olja
1 1/2 dl alpro soya mat(veg alt. till matlagningsgrädde)
1 tsk paprikapulver
1 tsk mald koriander
1/2 tsk chilipeppar

Hacka lök och vitlök fint, hetta upp oljan lägg i lök, vitlök samt kryddor. Låt fräsa i ett par minuter tills löken är mjuk. Tillsätt linser, tomatkross och vatten. Låt koka ca: 15 min. Rör slutligen ner alpro soya mat och champinjonerna(utan spad), låt allt blir varmt. Servera grytan tillsammans med ugail.


Ugail
(ca: 4-5 portioner)

En fast gröt som görs på malen eller krossad majs(polentagryn). Ugalin är ett gott, lättlagat och annorlunda alt. till pasta, ris och potatis.

6 dl majsgryn(polentagryn)
12 dl vatten
salt


//Niklas

Matilda sa...

Du kommer greja det kanon efter ett ta! Man lär sig med tiden :)

Micke K sa...

Vad är är för fördel att skära ner på vete, mjölkprodukter och kött? Vikt minskning?

Eftersom jag har problemet att behålla vikten åker jag runt som en dammsugare i skafferiet. Kanske fundera lite vad proppar i sig =)

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

@ Fritz, Så fort jag hittar något vettigt så hör jag av mig, det lät lockande.

@ Niklas, tusen tack för recepten!! Ska försöka med någon av dem ihelgen, så det kommer en update på bloggen sen om vad jag tyckte ;-)

@ Matilda, ja man gör väl det, förhoppningsvis :P

@ Micke, även viktminskning, men framför allt för att det inte är bra för kroppen...
Haha ät riktigt mat så du känner dig mätt och så kan du ju köra gainer ett par ggr om dagen ;-)

LindaWering sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
LindaWering sa...

Hej hjärtat!
Gör rätter med bovete, ris, quinoa eller mathavre istället för vete.. Sen är det supergott att röra ihop bönor eller kikärtor med lite olivolja,balsamvinäger, rödlök och vitlök :)

För att undvika mjölk men ändå få till goda såser kan du ju använda kokosmjölk. Gör en gryta gjord på kokosmjölk och krydda med heta chilikryddor, ingefära m.m. och ha i den proteinkälla du gillar bäst. Typ kyckling, tofu eller räkor. Supergott, supernyttigt och sätter fart på förbränningen som fan ;) Kokosmjölk ökar förbränningen och är en bra ersättning istället för mjölk

Anonym sa...

Det låter inte som så god mat du äter nu. Är det för att kunna prestera bättre eller för att må bättre? Spenatreceptet låter kanon, det måste jag prova! Ha det bra och låt oss få höra om föreläsningen om antioxidanter!

Anna-Karin

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

@Linda, tusen tack gumman, ska testa dessa ingredienser så fort jag får tid =)

@ Anna-Karin, det är båda delarna =)
Så fort jag har tid så ska jag skriva om det, har dock lite tidsbrist just nu, att öka dygnet med 6timmar skulle vara fint =)