tisdag 12 oktober 2010

Spinning @ Odenplan med Disco Glenn

Idag var det återigen hög tid för lite spinning.

Hela 150min skulle avverkas denna kväll på spinningcykeln.

De 45 första minuterna kändes mest som lite "uppvärmning" och jag fick inte riktigt upp pulsen i den nivå jag hade velat, men kroppen kändes lite sliten så kan ju ha med det att göra. Men jag kämpade på iaf.

Sen var det 15min aktiv vila i väntant på att det jobbigaste passet ever skulle börja..

Men till min stora besvikelse så är det inte min nyblivna favorit instruktör Michel som kommer in, utan en annan kille.

Åh jag som hade fått med mig Jessica på detta pass just för att hon skulle få känna på hur extremt jobbigt ett spinningpass kan vara, som Michel verkligen lyckas med... och så var han inte där..

Nora, en tjej som också hänger på Odenplans spinningpass säger till mig att jag kan vara lugn, han som hoppar in som ersättare är också grym.

Med Noras lovord och när jag ser att killen har en Fredrikshof tröja på sig så blir jag lugn.

Han presenterar sig som Glenn, Disco Glenn, och min första tanke var, HJÄLP ska vi lov att stå ut med någon upp piffad schlagermusik, men när Glenn drar igång musiken så inser jag att jag verkligen kommer få slippa schlager..


Glenn förklarar att passet kommer bestå av följande:

5 intervaller på 4 minuter och 1 minuts klättring alt. trampa ur benen, under de 4 minuterna så är det 30sek stående och 30 sittande under hela intervallen...

Men sköna Disco Glenn nöjde sig inte med detta gånger 5 utan ville så klart att vi skulle köra det 6ggr..

Sen var det 5 min trampa ur benen och sen började intervallerna igen, denna gång så var det 6 intervaller x 4 minuter och 1 minuts klättring/trampa ur benen, men sen hade han ökat 30sek:arna till 1 minut sittandes och 1 minuts stående...

Kan ju bara säga en sak, det var jobbigt!
Jag låg på ett snitt kring 90% av maxpuls på intervallerna.

Så Disco Glenn har väl kvalificerat in sig som en av de bästa spinninginstruktörerna.

Måste även tillägga att spinningen på Sats Odenplan är grym, börjar kännas som en lite "familj", man märker att många som går på just dessa klasser är cyklister, och man träffar alltid någon "ny" som man får prata lite cykel med.

Idag så var det en herre som också körde 150min (var bara jag, han och Jessica som gjorde det, de andra nöjde sig med 90min) som jag snackade lite med, han hade cyklat Vättern bland annat och han hade en del mål. Sen träffade jag även en tjej i duschen (tolka detta inte fel nu) som Nora pratade med och så visade det sig att denna tjej också hade cyklat Siljan Runt precis som jag gjort och hon var också ifrån Dalarna ifrån början. Gillar verkligen att träffa cyklister och få höra deras cykelupplevelser =)

Nu kommer jag dock inte att köra spinning på två veckor, ska låta mina ben få vila lite då jag har problem med baksida lår.
Allt har att göra med att jag hade knappt cyklat tidigare och nu har jag nästan cyklat 500mil, mina ben började säga ifrån redan i juli, sen har smärtan kommit och gått..
Men nu vill jag att den ska försvinna en gång för alla =)

2 kommentarer:

Matilda sa...

Vad härligt detta låter!!!! :D

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

@ Matilda, skaffa Sats kort och häng med =)