tisdag 2 oktober 2012

Min dag, ur kost&träningsvinkel

En inblick i hur en dag för mig kan se ut vad det gäller kost och träning.
Måndag 1/10
05:30 kliver upp
05:50 intar bcaa, multivitamin, b5 och omega3
06:20 cyklar till jobbet, 10km ca:30 min
8:30 öppnar en power king som jag sippar på hela dagen
9:00 äter en smörgås & dricker kaffe
11:20 äter en kycklingsallad och till den dricker jag en cola zero
11:40 går en lunchpromenad på 20 min
15:00 äter lite nötter och bär
16:00 cyklar hem 10km ca: 30min
16:40 intar bcaa
17:00 Gym, kör ben & mage 60min
18:30 äter kycklingklubba m. Sallad och avokado, vatten till det.
20:30 äter några nötter
23:00 Sovdags

5 kommentarer:

Robin H sa...

Om du vill kan vi göra en djupdykning i ditt näringsintag en sån där dag. Lite väl mycket socker(liknande) vilket gör att du surfar på blodsockerkurvan hela dagen. Säg till om du är nyfiken.

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

Vilket program använder du Robin, dietistxp?
Tycker visserligen inte att det är så mycket socker, tar jag bort power kingen som ger mig 112 kcal och colan (aspartam) så är det inte så mycket kvar. Nötterna ger lite med det var cashewnötter och valnötter naturella, de bistår ju ist med bra fetter :-)

Robin sa...

BCAA innehåller sötningsmedel vilket jag tror inte är bra för kroppen. Det lagrar inte fett som vanligt socker men det kan inte var bra.
PowerKing och Colan behöver jag inte ens kommentera. Sockerfritt och så varför dricka/lägga pengar på sånt?

Det mest anmärkningsvärda är tidsspannet mellan måltiderna. Mellan att du kliver upp och äter frukost är det 3,5h. Det är alldeles för länge, framförallt om du aktiverar kroppen på pendlingen till jobbet. Det är som gjort för att kroppen börjar ta av musklerna för att få energi. Musklerna som du sliter varje dag för att bygga upp.
Samma tid är det mellan lunch och mellanmål och till middag. Jag skulle nog vilja korta ner det en aning.
Varför tar du bcaa? Är det för att få i dig 9 gram protein per portion?
Jag kan lova att du får i dig alla vitaminer och näringsämnen du behöver med lunchen och middagen.

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

Woppa, kommer ett vettigt svar när jag har tid, alltså nästa vecka.

Lite snabb svar, hinner inte äta något innan 9 på jobbet då det är full rulle.
Lunchen för mig ser olika ut varje dag, detta var just den dagen. Likaså på eftermiddagen.
Är enklare att dra vissa slutsatser om man ser en hel vecka än just en dag. =)
Mellan mellanmål och middag så håvade jag i mig lite bcaa just för att inte bryta ner musklerna, så där i mellan var det inte mer än 1 tim och 40 min, ja sen om det är super bra eller ej, men tidseffektivt och jag vill även bygga massa muskler och försöker öka mitt proteinintag, plus att jag har extremt ont om tid i mitt liv, därav passar bcaa för mig väldigt bra.
Sen om den är bra eller ej ur synvinkeln aspartam osv det är en liten annan fråga.. ;-)


Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

Å Robin, glömde ju säga: Tack för input, alltid kul med åsikter och det får en att tänka ett varv till. :-)