söndag 26 september 2010

Fytonäringsämnen/Växtnäringsämnen

För ett tag sedan så var jag på ett seminarium som hölls av Bob Tully, (Bob har bland annat rest runt som experttalare i USA och Kanada, och i Asien med Dr. Sam Rehnborg (VD för Nutrilite, hans far som startade företaget), han är även certifierad personlig tränare och instruktör och springer en hel del martatonlopp), där han föreläste om fytonäringsämnen (växtnäringsämnen).


Så jag tänkte dela med mig lite av det jag snappade upp under föreläsningen.  



Att man ska äta frukt och grönsaker är väl kanske ingen nyhet, men att man ska försöka få i sig 9-13 portioner av det är där i mot inte lätt för oss alla och helst så ska dessa vara av olika frukt/grönsaker och man ska även försöka äta ifrån så många färger som möjligt. 


Men varför ska man äta så mycket och av olika färger? 
Jo för att varje färg innehåller växtnäring eller fytonäringsämnen, som fungerar som antioxidanter för att skydda dina celler och har också specifika hälsofördelar.


Här kommer lite om vad varje färg är bra för (ifrån växtnäring och fytonäringsämnen)





SKELETTETS VÄLBEFINNANDE 



Grön -  Ökar upptaget av kalcium 


Vit -   Ökar skelettets välbefinnande 


Röd -   Ökar skelettets välbefinnande


Blå/Lila -  Antioxidantskydd


Gul/Orange - Bibehåller skelettets densitet



IMMUNFÖRSVARETS 
VÄLBEFINNANDE




Grön -  Cellförnyelse

Vit -   Sunda vita blodceller


Röd -   Cellernas välbefinnande och  
 funktion 


Blå/Lila -  Antioxidantskydd 


Gul/Orange - Cellskydd



KROPPSENERGIN



Grön -   Bibehåller den mentala vakenheten 


Vit -   Stödjer energi- och 
 proteinomsättningen


Röd -   Bibehåller jämna energinivåer


Blå/Lila - Stödjer och bibehåller sunda 
 blodsockernivåer


Gul/Orange - Stödjer energiproduktionen

Så om man försöker få i sig helst två frukter/grönsaker ifrån varje färg varje dag så får man en bra grund för att få i sig bra med vitaminer, mineraler och antioxidanter, och man minskar säkerligen suget efter att äta onyttigt. 
Du kommer förmodligen även att må mycket bättre och ha mycket mera energi. 

Carl Rehnborg (grundare av Nutrilite) gjorde en observation 1920 när han levde i Kina, var att människor som bodde på landet hade ett mycket bättre välbefinnande än de som levde  i staden, pga att de som bodde på landet åt mera frukt och grönsaker än de som levde i stan, som åt mera socker, salt och fett. 

Idag har vi visserligen blivit mycket bättre (och sämre) på vad det gäller kosten. 
Det finns bra utbud om man verkligen vill ha det, men det finns ännu mera utbud av den dåliga kosten tyvärr. 
Sen finns det tusen olika varianter om hur vi ska äta våran kost, ska man köra GI, LCHF, Atkins, eller Viktväktarna.... Med mjölkprodukter/utan mjölkprodukter, lite fett/mycket fett, kolhydrater eller inte kolhydrater... 
Som sagt detta är en ren djungel, men när jag var på denna föreläsning så insåg jag att det där med frukt och grönsaker är faktiskt något som har funnits i våran natur väldigt länge och vi vet att det gör oss bra. 

Så jag ska försöka få i mig två frukter/grönsaker ifrån varje färg varje dag och sen tillsammans med bra kost i övrigt och bra sömn så tror och hoppas jag på att min kropp kommer må riktigt bra! 

Kan väl kanske erkänna att jag kommer att "fuska" genom att äta ett kosttillskott som innehåller allt detta, nämligen Double-x, men oavsett så kommer jag försöka att verkligen tänka på vad jag stoppar i mig och jag har redan börjat äta mycket mera grönsaker än vad jag gjort tidigare i mitt liv! 

Bob, dålig bild tyvärr

Lite bättre matvanor

Nyttig lunch

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hejhej! Kul att du också var på föreläsningen, den var ju otroligt bra och lörorik. Jag tog precis mina Double-X :) Hittade till din blogg via Funbeat..läste nämligen om ditt långa spinningpass och blev inspirerad..jag har tänkt köra en del dubbelpass nu i höst/vinter. Jag är också ny i cykelvärlden och köpte min racer sen vår i år och är anmäld till Vättern och redan lite nervös haha. :)

Kör hårt med träningen nu!

/Evelina

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

Härligt å höra Evelina!
Men bor du också i Sthlm? Isf kan vi ju köra spinningpass ihop och peppa varandra =)