tisdag 25 juni 2013

Cyklister föregå med gott exempel!!

Alltså som sagt det råder ju lite debatt kring massa saker kring cyklister just nu.

jag gjorde en film ang träning på väg där jag uppmanade bilisterna att vara rädd om oss.

Men inne i stan är det ju en liten annan femma.

I dagarna två har jag för skojs skull försökt räknat hur många som cyklar mot rött på vägen hem.

Jag har ynka 10km enkel väg och jag tappade räkningen båda ggr, men jag måste säga att det var väldigt blandat av vilken "typ" av cyklister det var som körde mot rött, det var alltifrån folk på racer till kärringsnurror.

Om vi vill att bilister ska ta hänsyn till oss så måste vi även visa hänsyn.

Jag stannar alltid för rött, jag försöker tacka de som stannar och jag brukar även säga till cyklister som står still vid rött när alla andra cyklar att: fan vad bra vi är som står still osv.


Klart att det är svårt att få alla att följa trafikregler i stan, men man måste börja någonstans.  (å till alla bilister som kör mot rött, ajabaja!!)

Jag hoppas att Stockholmsstad kan komma ut med någon form av kampanj, Tack för att du visar hänsyn i trafiken, och att den gäller både cyklister, bilister och gående.

Over & Out


söndag 23 juni 2013

Ang videoklippet...

Förra veckan så svängde jag ihop ett klipp ang att försöka öka samspelet mellan bilister och cyklister.


Allt detta hände väldigt fort, jag kom på texten en natt när jag inte kunde sova och inom 48 timmar så hade jag gjort klippet.

Tur att man känner snälla människor som hjälpte mig att spela in den, dock så kunde jag ju inte riktigt texten då jag hade visat den för några och de tyckte jag skulle ändra lite här och var, såhär iefterhand kanske jag inte borde gjort det. Missade några ord, men det viktigaste var ju att budskapet gick ut.

Och det tror jag inte någon har missat.

Och tack till alla som har kommenterat, mailat osv. Det värmer mitt hjärta oerhört.
Men det läskigaste är väl att de flesta känner igen sig.

Det enda jag vill är ju att försöka skapa ett bra samspel mellan bilister och cyklister när vi tränar.

Jag vill kunna träna på vägar utan att känna att  bilister  helst av allt vill se mig i diket.

Vår sport bedrivs på vägar som delas med bilister, det kommer vi aldrig att komma ifrån.

SÅ VI MÅSTE VISA HÄNSYN, både bilister och cyklister.

Har även sett andra klipp som handlar om samma sak, dela vägen.

Öijer har länkat här om ett klipp som Thor H gör. http://oijer.blogspot.se/2013/06/del-veien.html

Snyggt, hoppas precis som Öijer skriver att när får vi se våra svenska stjärnor göra en liknade film?





lördag 22 juni 2013

Fahlin SM Guld

Emma hade varit i utbrytning men blev inplockad på de sista varven (om jag fattat mitt Twitterflöde rätt) och Emilia Fahlin tog hem guldet, Emma fick nöja sig med silver. 

Nu ska jag ut och resa midsommarstången. 

Ha det gött allihopa! 

fredag 21 juni 2013

Glad Midsommar!

Antar att många befinner sig nere i Åstorp och firar midsommar, själv så gör jag det där jag trivs bäst under denna helg, i Dalarna, och fantastiska Rättvik.

Hoppas alla får en fantastisk midsommar och till alla som tävlar i helgen, LYCKA TILL


onsdag 19 juni 2013

Våga lyfta tungt!

Att få ut maximalt av sin träning innebär att man måste göra lite förändringar då och då. 

Är du helt ny inom styrketräning så ska du absolut inte börja förändra din träning utan hålla dig till samma program i ca: 6-8 veckor för att vänja kroppen (muskler, senor, fästen m.m) sedan kan förändringar ske. 


Det enklaste sättet för att få ut mer av sin träning är att våga lyfta tungt. 

Väldigt många som jag har sett träna är väldigt fixerade vid att man ska orka så många repetitioner som möjligt eller iaf minst köra 10 repetitioner, för de har de fått lära sig när de började med träning. 
Och det stämmer när man är nybörjare (12-15 reps) men när du vill förändra och utveckla och bli ännu starkare så är ett hett tips att köra vissa veckor tungt, dvs 4-6 repetitioner x 3 set. 

Det är även många som frågar mig och undrar varför det inte händer något i deras träning sen ber jag dem att lyfta tungt och de kommer alltid dagen efter och säger att de aldrig har haft sådan träningsvärk, och efter någon månad så tackar de fortfarande för tipset då de sker en markant förändring av deras muskler och styrka. 


Att börja laborera med lätt vecka, medel vecka och tung innebär att man periodiserar sin träning.

Det skulle kunna se ut så här. 

Vecka 1. Lätt - 15-20 reps x3 
Vecka 2. Medel 8-12 reps x 3
Vecka 3. Tung 4-6 reps x 3 

Sedan börjar man om igen. 

Man kan även om man t.ex kör biceps 2 ggr i veckan köra varannan gång tungt. 


Så våga variera och lyft TUNGT!!


Jag körde biceps tungt igår och bara nu när jag skriver känner jag av dem, länge sedan jag fick sådan här skön träningsvärk. 
Nu ser jag fram emot nästa pass imorgon då det blir axlar TUNGT =)




tisdag 18 juni 2013

måndag 17 juni 2013

Trampa trampa

I helgen så har jag varit ute och trampat lite i solen. 

Inga långa sträckor men iaf några lugna mil. 
Bland annat med en granne som är ny på cykel, visade honom runt lite på Ekerö och den fina avstickaren på Lovön. 

Annars så bestod veckan av ganska lite träning och även följande vecka kommer nog vara lite dippande då det är Midsomnar :-) 


Nam nam 

söndag 16 juni 2013

You own your CAR NOT the road! Please share

Som i ett led att öka förståelsen och samspelet mellan bilister och cyklister har jag gjort ett klipp om detta.

Jag hoppas att många av er vill dela denna video. Ju fler som ser den ju fler kan öka sin förståelse för oss cyklister som tränar på vägarna.

Klippet hittar du här

http://www.youtube.com/watch?v=8NSvfM20_r8&feature=youtu.be


lördag 15 juni 2013

Rekordhållarna på VR i MÅL

Fick precis ett pling om att Gingsjö gått i mål, enligt VR så blev tiden 06:37 vilket betyder samma tid som förra året.

Om någon cyklade snabbare än Gingsjö vet jag ej, men om så är fallet så kan någon ha satt rekord...

Cyklist skadad VR

Fick precis det här av en av mina grannar. Usch hoppas att det gick bra och att det inte blir några fler olyckor! 



Vätternrundan Rekord

Idag är det som vanligt många som försöker sig på rekord på Vätternrundan.

Rekorden är ju bland annat att försöka slå banrekordet och där har vi på herrsidan killar som cyklar för Hjärtebarnsturen (om ni vill skänka pengar till den insamlingen gör det här http://charitystorm.org/fundraisers/rekordforsok-pa-vatternrundan-till-forman-for-hjar/ )

De som cyklar för dem är bland annat, Alexander Gingsjö, Christian Bertilsson, Johan Landström, Marcus Svensson, Linus dalhberg m.fl jag önskar er ett stort LYCKA TILL och vore grymt om ni slog rekord. Vädret verkar vara med er! Tiden som ska slås är 06:37 enligt VR.


Starten av grabbarna
Sedan så har vi SubXX Team Naturelle (var med dem förra året) som är tjejklungan som ska vara snabbaste tjejklungan runt VR och slå rekordet på 8:40 från förra året.
Där har jag massor av vänner som cyklar, bland annat från mitt lag CK08 Damelit, plus massa andra härliga tjejer som jag bland annat lärde känna förra året i SubXX Team Naturelle.
Ska bli himla kul att följa dem och jag tror lätt att de spräcker tiden!
TJEJER NI ÄR GRYMMA!!

Starten av SubXX Team Naturelle
Sedan har vi alla andra som cyklar, som försöker slå sina individuella tider och jag vet ju själv hur det är att försöka slå tidigare tider.
Jag har cyklat på 9:20 och 10:02.
Så jag håller alla mina tummar för dem också, att de lyckas med sina SUB tider!

och alla som cyklar första gången, jag hoppas att ni gillar det!
Jag vet att ni förmodligen har haft blandade känslor längs med vägen, men det brukar sluta i enbart lyckliga känslor.

Hur som haver jag önskar alla ett stort lycka till under VR och ni har vädergudarna med er!


Själv så ska jag ut och cykla lite med en granne, blir spännande.

Medan jag väntar på det så sitter jag och kollar på direktsändningen från VR på www.sportwebben.se




Min fina vän Martina, med sina vänner som genomför en Svensk Klassiker och ska för första gången cykla VR,  Martina köpte cyklen i april och blev dessvärre sjuk i maj, men jag är hundra på att du tar dig runt iaf. 



Min lista som jag följer under VR
Min fantastiska vän Jessica som började cykla 2011 och nu ska genomföra sitt första VR och håller på med en svensk klassiker
Monika & Ingrid är mina fina vänner från SubXX Team Naturelle som ska slå rekord, Ingrid cyklar jag även med i CK08 Damelit
Martina är min fina vän som också håller på med klassikern och har bara cyklat på racer sedan april, då hon införskaffade den för att genomföra VR
Sedan har vi Alexander Gingsjö som ska försöka slå banrekordet.

Så nu kan jag ha koll på alla rekord och mina vänner =)


torsdag 13 juni 2013

Inför Vättern


Inser att med den rubriken så kan man ju få för sig att jag ska cykla runt den där pölen i år igen, men lugn så är inte fallet ;-)
Men däremot så finns det kring 20 000 andra cyklister som ska göra det.
Tänkte härmed bara dela med mig av mina erfarenheter.

IMG_4655

Du kan vara lugn om du inte lyckas få i dig världens bästa frukost, första året jag cyklade (2011) så lyckades jag inte heller med det. Det viktigaste är att man ÄTER UNDER LOPPET, tugga på någonting en gång i halvtimmen och drick så blir det bra!
Ett tips kan vara att dricka din frukost om du tycker det är svårt att äta mitt i natten/tidig morgon. Jag drack proviva och drickyoghurt.
Sömnen inför loppet, den är absolut super viktig, men känn ingen press över att du MÅSTE somna NU NU NU, det kommer bara göra att det tar längre tid. Har du svårt att somna, testa att göra inandningsövningar. Andas in på typ 10 sek och ut på 15-20 sek, genom näsan.... Mitt första år sov jag 3,5 tim, så oroa dig inte, det går att ta sig runt på lite sömn också. ;-)
TA DET LUGNT I BÖRJAN OCH I BACKARNA!
Klipper in lite text efter mitt första VR 2011 som jag cyklade efter att jag hade varit skadad i 6 månader...
"Vi rullade i väg med VCK´s Sub9 och det kändes väl hyfsat, lite osmart var jag och gick upp och tog en förning och insåg snabbt att det där ska jag icke göra om (har inte lyckats kört ett enda pass i år över 30 km/h i timmen som varit längre än 7 mil) så jag gled ner och la mig på rulle.
Det kändes hyfsat bra, men jag såg på pulsen att jag låg mellan 90-96 % av max vilket innebär att jag snart kommer att dö och eftersom det då var väldigt långt kvar så var det väl kanske inte så optimalt, jag brukar dock kunna ligga och nöta väldigt högt, men med tanke på skador och lite träning så nej detta skulle aldrig hålla och det höll inte.
Började tappa rulle och sen kom en backe och jag flög av som en liten vante och just då hatade jag nog VR lite och tankarna rullade runt om hur lång tid kommer det ta innan jag kommer att vägga, kommer jag ens att ta mig runt??
Jag var trött efter dessa fyra-fem första mil och när jag ligger så högt i puls så har jag extremt svårt att äta/dricka, så vi drog ner tempot markant (alltså osterman och jag) så att jag skulle komma tillbaka och få lite energi."

Du kommer efter kanske 12-16 mil börja fundera på hur långt det är kvar och då är det bra att ha ett mantra att upprepa för sig själv, som ger dig energi.
Det är även bra att dela upp loppet i olika etapper, så att man känner att man kommer framåt snabbare och får på så sätt lite extra energi.
KOM IHÅG det är ca: 10 mil till Jönköping, INTE 15 mil som många tror. SÅ lura INTE er själva med att tro att ni har kommit halvvägs när ni är där.

DU KOMMER FÅ ONT I RUMPAN, men på söndagen kommer du tycka att det lätt var värt det!

DU KOMMER HATA ATT CYKLA, men på lördagskvällen efter en öl och god mat bland en massa härliga cyklister
så kommer du älska att cykla och typ säga, nästa år ska jag cykla ännu snabbare.

Om du oroar dig över att du inte har cyklat tillräckligt långt innan så kan du även vara lugn där med, jag hade cyklat 3 rundor över 10 mil innan mitt första VR  (2011) och mitt andra år som cyklist.

Och det viktigaste av allt DU KOMMER KLARA DET!!

Lycka till nu alla som cyklar och jag vill även önska tjejerna (saknar många av er)  i SubXX Team Naturelle ett extra stort lycka till!




Perfekt en regnig dag!

Öppnade precis dörren och möttes av denna, trevligt! 

Satt som handen i handsken denna regniga sommardag. 

Jag har precis kastat lite vatten på min hoj efter en blöt tur hem efter jobbet.
Upptäckte även att mina bromsar var slut, tur att Cykellandet ligger på min gata där jag bor så jag snabbt kunde köpa nya. 

Införskaffade mig även en plingklocka från BBB, som ska få pryda min skräpcykel då den jag hade har gått sönder.... 




tisdag 11 juni 2013

Jag är hög på andras endorfiner!

Ikväll anordnade CK08 en tävlingsträning för enbart tjejer.

SJUKT inspirerande att se dessa elva tjejer TÄVLA mot varandra på LIKA VILLKOR!

Jag var inte med och körde, utan hängde med som åskådare, men herrejävlar bara av det så blev jag hög av endorfinerna som sprutade från alla glada tjejer!

Sjukt impad av Sandra också, som åkte från Örebro enbart för att få "tävla" mot andra tjejer.


Nu är jag trött som jag vet inte vad, klockan närmar sig 23:00 och klockan ringer 05:15, så bäst att sova så kommer ett längre inlägg imorgon om denna fantastiska kväll där vi tog nästa spadtag för att damcyklingen i Sverige ska både öka och bli bättre!

Nästa gång då ska jag också vara med och köra, oavsett om benen håller eller inte, för om jag någon gång ska cykla sönder dem så är det banne mig på tävling i sällskap av andra damcyklister!




22 timmars träning + bilder

Oj oj herregud, jag har ju inte skrivit något om mina strapatser de senaste två veckorna.

Vi får väl börja med förrförra veckan

27maj - 2 juni

Denna vecka var det slutspurten på gåtävlingen på jobbet så det tränades en gnutta mer.

Måndag 27 maj

Cykel - Transport 80 min 22km (massa folk m.m i vägen)
Cykel- Transport 90 min, 30km
Styrka - Rygg 50 min

Tisdag 28 maj

Cykling - Transport 60 min 20 km
Styrka - Biceps 50 min

Onsdag 29 maj

Cykling - Transport 60 min 20 km
Styrka - Axlar 50 min
Pingis 75 min
PowerWalk 70 min
Somliga dagar orkar man mer än andra... Idag var en sådan dag.. 
Torsdag 30 maj

Cykling - Transport 60 min 20 km
Styrka - Mage 50 min

Fredag 31 maj

Styrka - Blandat 40 min
En drink med tjejerna

På kvällen var laget (ck08 Damelit) hem till Mathilda som tog studenten. Mycket trevligt. 



Lördag 1 juni

Cykling - Distans 261 min 105 km

Mindre rolig tur, eller ibörjan var den fantastiskt rogivande (cyklade solo). Cyklade runt Sigtuna, så först är det 20 km cykelbanor som ska plöjas igenom. Efter Sigtuna så började det att regna rejält och jag hade då 55km hem. Mindre kul efter ett tag.

Sen när jag nästan var hemma (10km kvar) så cyklar jag på bilvägen (heter väl förövrigt inte bilvägen, men är för trött för att orka leta annat ord), då cykelbanan är alldeles för smal plus att det är 30 km/h som råder på bilvägen och jag cyklade i 28-30 km/h där, men likförbannat ska det ligga några bilister och hetsa på en väg som är max 1-2 km lång och smal, PLUS ATT DE FÅR INTE KÖRA SNABBARE ÄN VAD JAG CYKLADE, men tillsist så tänker jag väl att jag ska väl vara en god cyklist och cykla upp på cykelbanan. Dock så ger inte bilisten mig det utrymmet som behövs för att komma hyfsat rakt mot trottoarkanten (dock så var den inte så hög just där jag tänkte cykla upp)så jag ramlar ju såklart, jag kom upp med framhjulet för att jag ryckte upp det men bakhjulet fick jag inte med.

Detta är nog den enda gång som jag kommer vara överlycklig över att jag landar i en vattenpöl och att jag var dyngsur, för det gjorde att jag inte skrapade upp mig speciellt mycket.

Av ALLA bilar som var där så var det endast EN som stannade och undrade hur det gick, och det var en som kom ifrån bensinstationen. Jag var jätte glad att den personen stannade, det gav mig lite hopp om mänskligheten iaf.
Lite ömtöcknad var jag efteråt men cyklade iaf hem de restrerande 10km.
Halvbra cykeldag med andra ord.

Söndag 2 juni

Cykling - Distans 325 min 136,5 km

Denna distanstur cyklades i underbart väder och med underbara vänner.
Mötte upp Jessica och vi cyklade vidare ut till Vallentuna där vi mötte upp Gunilla & Jonas Wiklund.
Vi cyklade sedan till Rimbo där det avnjöts en gofika och jag mötte även Pär m.fl från Uppsala där, kul!
Även inne på fiket så snackades det en hel del cykel med diverse folk. Roligt!

Efter gofikan så cyklade vi vidare "hemåt" med mellanlandning i Vallentuna och sen tillbaka till Sumpan.

Jonas, Jessica & Gunilla
Det var en fantastisk härlig tur och snitt temperaturen låg på 28°, vägarna var underbara och till skillnad från Ekerö så hälsar alla cyklister norröver, trevligt inslag. =)

Benen var dock lite sega från dagen innan och jag var lite stel efter vurpan. Men det var helt klart veckans höjdpunkt!







Totalt så så träningsveckan ut såhär i siffror

Total träningtid: 1321 min = 22,01 timmar

Total sträcka (enbart cykel) 352 km

Kändes som en riktigt bra vecka såhär i efterhand!
(förutom vurpan)







Världens bästa Lelle Modig ska tyvärr sluta på TV4, men snäll som han är så gav han mig iaf något trevligt att läsa sina sista dagar på jobbet. 


Jessica, Jonas & Gunilla


Skrapsåren syns inte så bra och som tur va så regnade allt blod bort på vägen hem, lortig blev man. 

söndag 9 juni 2013

Fler bilder från Luma GP 2013

Här kommer lite fler bilder från gårdagens Luma GP (några är samma som igår)


Marika & Majken






Sara

Marika



Martina, vinnaren för dagen! Sjukt stark är hon! 













Tripp, trapp, trull Valhall =)




Lite resultat

Och återigen TACK Valhall för att DamE & DamJ fick egen start.