lördag 9 oktober 2010

Tacx Fortius Multiplayer + Mac = Dålig Idé

Igår var det äntligen dags att få hem min trainer... 




Daniel var ju så snäll som erbjöd sig att hjälpa mig med detta. 
Kan väl kort och gott säga att det var ingen dans på rosor.. 


Det börjar med att jag råkar ju ha en Mac och trainern kräver Windows operativsystem, så det var bara till att börja fixa så min lilla dator också får windows, vilket tog sjukt lång tid!! 


Så medans Daniel pysslar med datorn så gjorde jag i ordning lite tacos (tror det tog lika lång tid, var sjukt trött), insåg att vi kommer behöva lite mat i magen för att klara av denna påfrestning ;-)




Sen var det ju en till sak som behövdes göras, nämligen tvätta cykeln, vilket jag tycker är så himla tråkigt! 
Så in med den i duschen och skrubba lite =)


Efter det så var det hög tid för att byta till ett trainerdäck och även byta kedja... 
Vill ju påpeka att jag tvättade cykeln och försökte mig på att byta däcket och kedjan, så alla inte tror att Daniel fick lov att göra allt.. Lite avlastning fick han, även om det inte var långa stund ;-)




Hepp hepp, nu fungerade datorn och trainern är på plats och bara cykeln som ska på plats och sen jävlar hoppades jag att det skulle fungera.. 




Tada, det fungerade, men dock så går det segt och den virtuella uppkopplingen fungerar ej.. *buuuu* 


Så nu blir nästa fråga, köpa en ny dator eller formatera om hårddisken (var tydligen något problem med den, fast det kanske inte fungerar iaf)... 
 Det här med cykling är verkligen inte billigt!!


Summa av kardemumma det hela tog nog typ 7-8timmar och det fungerar halv bra, men det viktigaste, JAG HAR EN TRAINER I MITT VARDAGSRUM!! 

8 kommentarer:

Marika sa...

Grattis tjejen! Själv har jag en superenkel trainer med ett ickereglerbart motstånd, på jobbet. Funkar alltid, strular aldrig, kräver inte windows, men mycket pannben och psyke. haha! Hoppas du får ordning på det och tycker att det är lika roligt i fortsättningen. Kram

Robin sa...

Köp då en dator som du kopplar till tvn direkt så du slipper ha en liten skärm du tittar på. Säg till om du behöver hjälp.

Matilda sa...

Håller med Robin, det är mycket bättre och roligare att kika på tvn, ge järnet nu! Och sen vill jag höra ALLT om trainern, är den bra så är den mitt nästa inköp helt klart!

Lasse sa...

Nä att hålla på med cykling är inte billigt de kan ja hålla med om...
Sist ja räkna hur mycke ja hade lagt ut under ett år va 2008 o ja blev paff o rädd för de va inte lite man hade lagt ut de året, kan säga att ja köpte en trek madone (som ja kraschade i år) plus en cykelcross samt ett par dura-ace (c24) till madonen.
Sen dess så lägger ja alla kvitton i en låda i fall man behöver dom men att sätta mej o räkna ut hur mycke man lägger ner på sporten de gör ja inte längre...

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

@ Marika, tack! :-) He he insåg nog att jag inte har lika bra psyke som dig därav köpte jag denna, så jag verkligen kommer använda den.

@ Robin, jag kopplar redan datorn till tv:n men tog dock inga bilder på det. Men som sagt, det blir nog en stationärdator också och där behöver jag all hjälp jag kan få.

@Matilda, se ovan ang tv. Själv klart ska jag rapportera och jag tycker absolut att du ska köpa en!

@Lasse, ja usch, pengarna bara försvinner... Tråkigt att du kraschade...

Lasse sa...

Ja efter den vurpan så är mitt motto "ja står fortfarande upp o kan andas" för den va rätt så otäck krasch ja gjorde va ja har hört..
Måste säga att ja är väldigt sugen på att köpa en sån trainer du har men vet inte om de blir en sån eller en mtb, har lite svårt att välja mellan dom .....

Salli sa...

fattar ingenting.. va e det dar for natt? haha klappmongo som ja e

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

@Lasse, skippa mtb och köp en tacx ist =) Blir säkert jätte mycket snö i skogen iaf så du inte kan köra med mtb, och tänk vad skönt att få sitta inne och trampa =)

@ Salli, du är ju så söt, en trainer är ett cykelredskap som du fäster din vanliga cykel i och sedan kopplar jag ihop denna med datorn och cyklar efter olika banor på datorn, blir typ som ett tv spel, och så ställer trainern automatiskt om motståndet beroende på om det blåser, är uppförs/nedförs backe osv. Sen med den varianten jag köpte så kan man även köra live emot andra som har samma trainer.. Sjukt grymt!!