tisdag 12 april 2011

Lystring föräldrar, chefer, kollegor, ja ALLIHOPA!

Er som följt mig ett tag vet att jag pluggar till Hälsoutvecklare i Uppsala sedan i höstas.

Igår så hade vi ämnet hälsoekonomi och det dök upp en del intressanta ämnen/diskussioner.
Dessa ämnen går vi ju igenom titt som tätt i våran utbildning.

Ställ dig nu denna fråga till dig själv:

Hur ofta tränar jag i veckan?
Hur många av dessa pass är konditionsbaserade? (å då snackar vi inte om någon lull lull promenad utan du ska få upp pulsen och det ska kännas något ansträngande - ansträngande)

Grattis till dig som tränar kondition 3ggr i veckan!!
Du löper mindre risk att dö i förtid och drabbas av en rad olika sjukdomar.


Det är väl ingen nyhet att man ska motionera och rekommendationen i Sverige lyder 30min om dagen varav 10 min måste vara sammanhängande.

Men nu till det mest skrämmande, vad händer med dagens ungdom????

Våran föreläsare Stefan Lundström visade vad som hade skett med 16:åringars kondition de senaste 20 åren (tror jag det var) och jag kan lova er att den bilden såg inte ljus ut.

Så har ni barn/ungdomar där hemma, fundera på hur mycket de rör på sig i veckan?
Sitter de mycket framför datorn/tv spel osv?

Jag minns när jag var "ung" och man var alltid ute och lekte och hittade på hyss i byn. Nu när jag är hem till "byn" så ser jag aldrig några barn ute på gatorna..
Vi växte upp med ordspråket det finns inget dåligt väder utan bara dåliga kläder. Lever de ordspråket fortfarande eller vad har hänt?

Om jag skulle ha barn så skulle jag hellre låta dem vara ute och kanske palla ett äpple (förstå mig rätt nu) än att låta dem sitta framför datorn/tv.
Jag skulle låta dem få göra någon fysisk aktivitet och sedan så skulle de få sitta framför datorn/tv:n.
jag vet att detta låter för mig som inte har barn kanske väldigt enkelt och det är säkert inte lika enkelt i praktiken.
Men det jag vill att du ska fundera på är om du gör dina barn en tjänst eller en björntjänst!!

Sedan tycker jag att företagen borde satsa mycket mera på friskvård!
Att göra hälsoinsatser och bevara friskvården innan det blir sjukvård är guld värd för både företagen och för individen!

Här kommer ett exempel





Förstå om "denna" person hade fått hjälp tidigare osv vilken kostnad företaget hade sparat och framförallt förhoppningsvis så hade personen i fråga aldrig behövt komma så långt i sjukdomstillfället.

Det jag vill med detta inlägg är att tänk över din livssituation, för det du äter/gör nu kommer att påverka din framtid.

Ja jag vet även att vissa människor dör iaf fast de har levt efter konstens alla regler, men man minimerar iaf risken, och till chefer/bolagsägare att satsa på friskvård det kommer löna sig i slutändan!
Personalen kommer att orka mera och kan då producera bättre och förhoppningsvis så blir miljön mycket trivsammare.




Och när jag ändå har predikat massor så kan jag ju fortsätta med orden
SLUTA VARA BITTRA SVENSSONS.
Något som jag personligen ogillar är människor som har svårt för att kunna berömma andra.
Bland det viktigaste på en arbetsplats för att personalen ska må bra är bla att man får bra feedback ifrån chefen/kollegorna och att arbetsuppgifterna är väl strukturerade.
Tänk att man genom några få ord så som: "Vad bra du var idag" kan ge så otroligt mycket för en annan person.
Att säga till någon att de har en fin tröja är inte samma sak, för den tröjan kan vem som helst köpa. Men att säga något positivt om en persons personlighet betyder väldigt mycket.

Så idag tycker jag att du som läser det här ska ge en personlig komplimang till någon, och du ska verkligen mena det du säger, jag lovar att du kommer bemötas av ett leende.

Alla bilder är lånade av Stefan Lundström - http://www.ekodemos.se/

1 kommentar:

Anonym sa...

Såååå bra och viktigt skrivet! Dalkullan va på larm i morse och berömde alla sina kollegor på olika punkter. "bra och snabba beslut ute på olycksplats", "snabbt och fokuserat jobbat", "bra framkört", "skit va du slet bra idag" ... jag tror att de flesta i brandbilen hem satt ganska nöjda över insatsen på vägen hem... förutom Dalkullan själv som fick nöja sig med att förbättrat arbetsmiljön åt sina kollegor, men som tyst bara kunde ta emot peppande ord i tysthet från sig själv... jorå hon själv gjorde oxå en bra insats... det va bara att det inte sades.. :/