tisdag 16 augusti 2011

Portugal, Monchique - Check

I lördags så landade jag i härliga Portugal.

Kändes inte helt fel att mötas av värmen, dock så blev det ingen cykling på lördagen men på söndagen tog vi oss ett rullpass, vad sägs om en snitt temperatur på 35 grader? Kan ju säga som så att det verkligen kändes...

Igår så gick vi därför upp tidigare för att slippa den värsta värmen när vi skulle bestiga Monchique.


Cyklade ut vid 8 på morgonen och det var redan då 23°, vi delade upp stigningen i två etapper.

Den första var på 12 km och gav 372 höjdmeter och den andra etappen var på 7,32 km och gav 445 höjdmeter.

Det kändes bra, jag tog det lugnt och trampade på i min egen takt, medan de Jager körde på.
Dock så var det mindre trevligt de bitarna som man fick motvind på.

Men det var grym väg att klättra uppför, otroligt fin utsikt hela vägen och jag kommer definitivt köra denna sträcka en gång till och då ska jag trycka på lite mera =)

Sen när vi skulle rulla ner igen så hade det blivit 40°, det riktigt brände om benen när man cyklade ner och de sista milen hem var sjukt jobbiga!!!

Totalt så blev det igår 70 km och 1125 höjdmeter.

Å här kommer lite bilder... Dock huller om buller...

Uppe på Monchique

Välbehövligt bad efter cykeltur i 40°

De Jager fyller på vattenflaskorna (som massor av andra också gör) i källan ifrån berget 

På toppen av Monchique

Ibland så händer sånt här när man försöker starta stillastående i en brant backe :P


Å nu vill datorn inte hänga med mera, så fler bilder kommer en annan dag...



1 kommentar:

osterman sa...

Det både ser och låter riktigt härligt!

Men ramlandet måste du sluta med ;-)