söndag 30 oktober 2011

Gårdagen i Kungsan - CX

Sådär ja, nu har jag landat lite efter veckan som gått och även gårdagen. 

För ett tag sedan fick jag frågan om jag ville vara prisutdelare på Sthlm Cyclocross och tänkte att ja varför inte? 

Sagt och gjort, igår gick CX av stapeln i Kungsan och vädret var fantastiskt, så dagen till ära drog jag på mig Sverigedräkten


På scenen så stod Vacchi för underhållningen och jag måste säga att han är verkligen en klockren kommentator, undra om det är för att han andas dalaluft? 


En jävel på att äta godis är han också, vilket var bra för min del får då slipper jag köra två träningspass idag =)


Sthlm cyclocross bjöd på bra underhållning och sötast för dagen var alla små knattar som kämpade sig runt på en kortare bana. 

Alla cyklister var glada och vad jag hörde så var det många som tyckte att denna tävling är den roligaste av dem alla i CX-cupen. 

Stisse skrev på sin blogg väldigt bra om hur banan ser ut, så  ni som missade gårdagen kan läsa detta så ni vet vad ni gick miste om, efter att ni läst detta lär ni inte missa det nästa år!


Starten går med en 150m lång raksträcka för att kunna låta folk positionera sig lite, det följs upp av en 180 graders kurva tillbaks och efter 100m en 90graders kurva vänster upp på en 4m hög bro och ner på andra sidan där man passerar mål-linjen och varvning. Man fortsätter ca 20m rakt fram där det är en 90 graders kurva höger i 6-7m och sedan 90 graders kurva vänster i en uppförsbacke i kullersten. Uppe på toppen blir det en ~150graders kurva och nerför ca 30m, en svag vänster och ca 100m raktsträcka.


Här blir det en 180 graders höger kurva, rakt fram 70m och 180graders vänster kurva. Efter ca 70m svänger man svagt vänster och sedan direkt ~130grader höger, cyklar ca 20m 130 graders högerkurva igen. Rakt fram ca 70m igen, 180graders kurva vänster rakt fram 70m och 180graders kurva höger. Rakt fram 70m och 180 graders kurva höger där man möts av ett stort sandhinder i pumptrack-format om 5-6 pucklar. Rakt fram ca 50m och svag vänsterkurva, fortsatt ca 50m och sedan svag vänsterkurva, rakt fram runt en stolpe för att sänka farten och sedan upp för en 4m hög trappa. Upp på cykeln, rakt fram köttande i ca 250m mot andra änden av kungsträdgården.När man är på andra sidans hörna kommer en 180graders kurva som är riktigt tight vid en stor papperskorg och nu är det löst grus överallt som gäller, tidigare var det asfalt, plattor och kullersten. Rakt fram här efter kurva ca 30m, 90grader högerkurva rakt fram 10m, 90graders högerkurva, 30m rakt fram och in i en 180graders kurva med mest lösgrus på hela banan. Rakt fram ca 30m, 180graders kurva höger, rakt fram 30m, 180graders kurva vänster och sedan rakt fram 25m till ett löphinder om två st hinder.Upp på cykeln igen och framåt ca 40m, 90graders vänsterkurva, rakt fram ca 20m och 90 graders kurva höger. Fortsatt framåt ca 40m och runda en fontän mitt i kungsan ca 270grader. Rakt fram och sedan vänster 130grader och kötta på 100m följt av svag vänsterkurva som går under bron som nämndes tidigare och sedan en stor kurva med mkt plats som gick 180grader och sen ut där vi startade. Den här gången är det enbart halva startsträckan här, ca 75m, 180graders kurva höger, 75m tillbaks och 90graders kurva upp på bron, över bron, nerför bron, spurt ca 20m och där har vi målgång och varvning.

Eftersom jag inte var ute så mycket efter banan så har jag inte så många vettiga kort att komma med, men för dem som vill se bilder så finns det bla på http://tourdegubbos.blogspot.com och förmodligen på en hel del till bloggar, detta evenemang kommer även att visas i tv om två veckor. 

Soligt å fint i Kungsan

Starka grabbar 
Kajsa Snihs, grym Rättvikskölla som vann detta lopp andra året i rad.
Stort Grattis! 


Besök http://www.sthlmcyclocross.se/ för resultat osv... 

Inga kommentarer: