måndag 5 november 2012

Cykelpendlare: Det gäller DITT & MITT Liv

Oftast när man cyklar så är man "rädd" att bli överkörd/påkörd av bilister men nu har jag helt plötsligt blivit "rädd" för något som jag inte trodde jag skulle bli "rädd" för i första taget...

Vad är jag då "rädd" för?
JO er andra cyklister som pendlar till jobbet.
Många av er är rent ut sagt LIVSFARLIGA!!

Så därför kommer här lite vett och etikett


  • HA LYSE!!!!! Alltså jag förstår inte hur ni som cyklar utan lyse 06:00 på morgon tänker? NI SYNS INTE. Det är riktigt obehagligt och speciellt när belysningen är dålig på vissa vägar och det regnar, man ser er knappt för ens man nästa är mitt emot er. Så skaffa något slags lyse, jag struntar i om det blinkar och ni ser ut som en julgran, hellre det än ingenting alls. =)
  • GÖR TECKEN!! Tecken ska sitta som en reflex, för hur ska jag veta att du helt plötsligt tänker svänga vänster och jag är på väg att köra om dig just när du börjar svänga. Hade du gjort ett tecken att du skulle svänga vänster så hade problemet aldrig uppstått. Gör alltid tecken. Gör det till en vana. 
  • Trafikljus. Snälla, om du prompt ska trycka på knappen och det inte är en enda bil i sikte just då och du ändå cyklar över utan att stanna, strunta då i att trycka på knappen. Om du trycker så får du banne mig vänta tills det blir grönt också. Det är onödigt att irritera bilisterna i onödan. Antingen så cyklar du mot rött, eller så trycker du och väntar på gröntljus, svårare än så är det inte. (ja, jag vet att man inte "får" cykla mot rött, men alla gör ju det ändå)
Å här kommer lite tips

  • Tänk på att brunnslock, vita linjer m.m är väldigt hala att cykla på, speciellt på morgonen och vid skymning då det blir fuktigt, lätt att däcken slirar lite där. 
  • Hur ska man klä sig? Temperaturen variera väldigt mycket på morgonen och eftermiddagen och ibland är det sol och sedan spöregn. Klä dig hellre förvarmt än för kallt och strunta i om det är snyggt eller ej. Jag cyklar hellre i bekväma kläder som fyller sin funktion (sen om man enbart råkar ha snygga kläder, så grattis ett bekymmer mindre ;-) ). Det är mitt första år som "vinterpendlarcyklist" och jag cyklar faktiskt utan cykelskor, jag kör med mina Salomon gore tex skor. De håller en varm och skön om fötterna, sedan brukar jag ha ett par taights ifrån 2xu, över dem ett par gore tex byxor ifrån Peak Performance (ibland cykelbyxor, men då de oftast regnar eller är blött på vägen så blir det överdragsbyxor som håller det blöta borta), på överkroppen en funktions t-shirt ifrån antingen 2xu eller craft, sedan någon av mina cykeltröjor och sedan en cykeljacka över som är vind och vattentät. 
  • Om du cyklar snabbare än 15 km/h så kan jag verkligen rekommendera att ha glajjer på dig. Jag skulle ALDRIG cykla till jobbet utan mina glajjer ifrån X-Kross. Dels så slipper du få massa skit i ögonen plus att det blir faktiskt varmare då den kalla vinden inte blåser i ögonen. 
  • Tänk på att ha lite mindre luft i däcken när det är halt ute om du har dubbar, annars så tar de inte lika bra. jag tror jag cyklar med 3,5 bar nu med dubbdäck och kring 5 utan dubb. (obs detta är på min skräpcykel)
Ja det var nog allt jag kom på för tillfället. 
Å just ja, om det regnar jätte mycket, dra på dig ett par plastpåsar på fötterna innan du stoppar ner dem i skorna så är du torr hela vägen till jobbet =)

Sen får jag ju inte glömma det viktigaste, alla ni som cyklar till jobbet m.m NI ÄR GRYMMA! Jag vill bara att alla ska vara lite mera vaksamma i trafiken då en olycka händer så lätt.
Och jag vill inte att någon ska göra illa sig. <3 

Å en vädjan till STOCKHOLMSSTAD, SNÄLLA!!! Bygg en tunnel under Roslagstull, (nu när ni ändå bygger så mycket) det är ett helvete att ta sig igenom där och att vänta på att det ska bli grönt kan ibland ta mer än 5 minuter... 

Och så passande så fick jag detta i brevlådan idag... 



Over & Out





Inga kommentarer: