onsdag 20 mars 2013

Vad som krävs för att lyckas prestera maximalt


Vad som krävs för att lyckas prestera maximalt är självklart individuellt för alla men jag lovar att om du lyckas införa följande så lovar jag att vägen dit blir avsevärt kortare…

Det som krävs i livet är harmoni, och då menar jag verkligen balans på alla plan, såväl på jobbet, i familjelivet/fritiden, på träningen, och förstås den viktiga sömnen.

Är du stressad på jobbet,  har du tagit på dig för mycket saker på din fritid eller sover du för dåligt?
Är fallet så så kommer det att påverka din träning och utveckling.

Jag vet med mig själv att om jag har haft en stressig dag på jobbet så presterar jag inte lika bra på träningen, likaså om jag sovit dåligt.

För att kunna prestera optimalt så gäller det att du har en bra en harmoni i ovanstående områden.
En bra grundregel är jobba 8 timmar, ha fritid 8 timmar och sova 8 timmar.
Lägg därtill en bra kost så är du  en god bit på väg.

En annan nyckel är också förberedelserna för såväl inför ett träningspass som inför en tävling.
Ta bara ett enkelt exempel där jag själv har frågat vänner i min omgivning om vad de ska träna innan de går in på gymmet och de svarar:
-Jag vet inte riktigt
Sedan frågar jag dem efter passet om det gick bra och de svarar:
-Sådär
En annan gång har jag frågat min vän samma fråga och denna gång får jag ett svar på detaljnivå om vad han ska köra.
Efteråt så har jag ställt frågan om hur det gick på passet och svaret var då:
-Superbra
Likaså om du är förbered inför en tävling/träning så känner du dig lite tryggare i dig själv och detta skapar extra energi.

En så enkel sak att införa är att komma förbered till såväl träningspasset som tävlingen.
Ha en tanke med varje pass och planera in din träning/tävling i kalendern och det gäller även dina vilodagar.

För vilodagar är också en nyckel till att få ut max av kroppen och kunna prestera bättre. Ditt behov av vila beror förstås på vilken nivå din träning ligger på och hur din vila ser ut.  Vilan ska göra att kroppen hinner bli återhämtad och bygga upp sig innan nästa pass. Tränar du på för hårt och vilar för lite så blir du nertränad istället och kroppen hinner inte med att bygga upp sig och då kommer också skadorna lättare.

Fokus; När du tränar ska du ha fokus på det du gör och det du ska genomföra. Gå in i dig själv, fokusera och ge allt.
Det är det som gör skillnad.
272046_523906414291043_225789966_o
 För att summera detta lite kort så kom ihåg följande för att kunna prestera max:
Ha balans i livet genom att sova och äta bra. Sträva efter harmoni i arbetslivet och familjelivet/fritiden.
Planera din träning och fokusera på det du ska genomföra.
Lycka till och kör hårt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kloka ord!
Åttatimmars regeln tar jag med mig.:)