söndag 21 april 2013

Tjejer!!(även killar) kolla på kalla fakta ikväll!!

Imorse så var min vän Linnéa Gustafsson med i TV4:s Nyhetsmorgon och berättade om vad som hände henne efter att hon tagit vaccinet Gardasil som sägs vara ett vaccin mot livmoderhalscancer.

Har du, eller ska du ta detta vaccin eller om du har barn som erbjuds detta vaccin så tycker jag verkligen att ni ska kolla på Kalla Fakta ikväll på TV4 då detta vaccin diskuteras.

Linnéa berättar om vad som hände henne och efter att hon hade tagit andra sprutan så började hon tappa känsel i benen och inom loppet av 5 dagar så kunde hon inte röra sig, hon kunde inte ens andas själv och läkarna sa att hon förmodligen skulle dö. Linnéa var då 18 år.

Jag minns själv hysterin kring detta vaccin och när det blev gratis så var jag för gammal för att ta detta (om jag inte minns fel) och det glädjer mig idag!
Jag har aldrig tagit vaccin mot svininfluensan eller dylikt vilket jag är glad för.

Idag ingår gardasil i vaccinprogrammet och gör du inte ett aktivt val så kommer du att vaccineras i skolan.
Men frågan är om du blir upplyst om biverkningarna?

Om jag har förstått det hela rätt så är detta ett vaccin som kroppen egentligen inte ens behöver, utan kroppen kan läka detta virus själv (alltså inte cancerformen) . Jag kan ha fel, så kolla på Kalla Fakta ikväll och som i allt annat, granska det du stoppar in i din kropp och lita inte blint på vad som sägs.



Inga kommentarer: