söndag 2 juni 2013

BOKSTAVLIGT - Get fit or die



Get fit or die - Bli hälsosam eller dö



Att inspirera människor till ett hälsosammare liv är något jag brinner djupt för. 

Vissa människor älskar det jag gör, såväl här på bloggen, på instagram, på facebook eller i verkligheten, vilket är fantastiskt. 

Jag kommer aldrig att kräva att folk ska uppskatta det jag gör men jag vill gärna skapa en förståelse och det är nog mest till de som inte riktigt känner mig. 

Människor har väldigt lätt för att tolka saker ur sitt perspektiv, sortera in människor i fack och sedan låta dem vara där, utan att ens tänka tanken på att någon gång sortera om dem. 

Jag är förmodligen insorterad i massa olika fack baserat på diverse saker. 

Vilket fack jag ligger i spelar för min del mindre roll, 
det enda jag vill är att skapa en förståelse och att du tar till dig det som jag försöker förmedla på rätt sätt. 


Här kommer ni att få läsa om min historia till varför jag brinner för hälsa, varför jag lägger upp träningsbilder, bloggar och försöker få människor till att tänka till. 



Get fit or die... Du väljer själv 

Bli hälsosam eller dö... Ordagrant... Det låter hårt... Det är hårt... Det bör vara hårt... Livet är hårt... Men du klarar det..... Eller så dör du.... Nu eller sen... Du väljer själv 

För lite mer än 25 år sedan så inträffade något i mitt liv som jag är helt hundra på att ingen vill uppleva.

Min far dör, jag har inte ens hunnit fylla två år.
Jag kommer ALDRIG att få veta vad han älskade att göra mest i livet, aldrig få känna hans doft, aldrig få en värmande kram om något är jobbigt. 

Det värsta av allt, jag kommer ALDRIG få veta vem han var.

Jag har inget minne av honom alls, 
jag var alldels för liten för det.
Min far gick bort i hjärtinfarkt........

Det är därför jag är så himla engagerad i hälsa och att förändra människor livsstil.
Jag säger inte att min far var överviktig men jag tror att om han hade motionerat mera så hade det kanske kunnat undvikas (även om sjukvården på den tiden hade varit bättre, då han stod i kö för att bli opererad, wtf stå i kö???
 Tack till den svenska sjukvården som lät min far dö medans han stod i kö)


Hjärt och kärlsjukdomar är idag den vanligaste dödorsaken i Sverige, men genom motion och ändrade levnadsvanor så kan man minimera risken för det.

Det är det här som gör mig så förbannad, jag möter dagligen människor som bör röra på sig mera, människor som bör ändra sina kostvanor.

Men de har alltid tusen skäl till att INTE göra det.
Skäl som enligt mig inte är helt acceptabla för helt seriöst det finns väl inget tv program i hela världen som är viktigare än din egen hälsa? 
Det är så många ursäkter och en av de vanligaste är att jag har inte tid, men snälla ta dig då tid!

För så svårt kan det inte vara att ta t.ex en promenad på 30 minuter 3-4 ggr i veckan?

Ja nu kanske ni tycker att det är väl lätt för mig att säga, men helt seriöst Get fit or die!

Jag säger inte att man aldrig mer får äta kolhydrater, godis, pizza, kolla på tv ect bara att man kanske ska tänka till på vissa saker.

Om du tycker det är så jobbigt så bör du kanske tänka på din familj, vill du att dina barn inte ska få växa upp med dig?

Hjärt-kärlsjukdomar sjunker i åldrarna och fetman i Sverige ökar.

Anledningen till att jag vill inspirera människor och hjälpa dem är för att jag vill att alla ska få vara friska och få leva ett långt liv, jag vill att alla ska få chansen till att få växa upp med båda sina föräldrar.

Jag är utbildad undersköterska enbart för att jag ville hjälpa människor, insåg sedan att jag ville hjälpa människor innan det hade gått så långt så att de hamnade på sjukhus. Utbildade mig då till hälsoutvecklare så att jag kan få göra en insats innan det är försent.

Jag blir lika lycklig varje gång när någon gör framsteg för då vet jag att denna person är på väg i rätt riktning.
Det värmer min själ något oerhört!

Så jag kommer att fortsätta att bomba min facebook med länkar och bilder som rör hälsa, jag kommer fortsätta lägga upp bilder på instagram, jag kommer fortsätta med allt detta i hopp om att någon därute tar till sig, ihopp om att någon en vacker dag förändrar sin livsstil.
Jag kommer aldrig aldrig aldrig sluta med det....



Så till alla mina läsare, var rädda om er och era nära och kära och tänk till på eran livsstil.







Inga kommentarer: