fredag 18 februari 2011

Det blir operation = 2011´s mål åt helvete

Idag så hade jag tid hos Idrottskliniken, där man skulle analysera svaren ifrån tryckmätningarna som jag har gjort på St: Görans och komma fram till vad man ska göra åt mina problem.

Svaret blev följande: DET BLIR OPERATION PÅ BÅDA BENEN.
Vilket kommer innebära minst 6 veckor utan träning.


Han tyckte dock inte att provsvaren hade gett de bästa resultaten men efter att känt på benen så kom han fram till den lösningen.

Så det kommer innebära att de kommer att "snitta" upp muskelfacket och göra större plats för muskeln.

Jag har ju pratat om en del skador här på bloggen, denna skada är inget som är cykelrelaterat, utan jag får problem när jag går snabbt eller springer, och jag anser ju att man i min ålder ska kunna göra båda delarna.

Men nu till det jobbiga..

Det blir ingen Vättern SUB9, eller??? 

Det är med blandade känslor jag skriver det här.
Man kan alltid tolka saker på två sätt.

Jag försöker att tolka det ifrån den positiva sidan, men det är INTE LÄTT!!!


Jag hade verkligen byggt upp en mental inställning om att jag skulle fixa SUB9 och alla mina andra mål, och det har jag kämpat ganska hårt med eftersom jag även har varit skadad så att jag inte har kunnat cykla.
Denna "mur" av mental inställning rasade samman väldigt snabbt när jag insåg att alla mina mål detta år kommer gå åt fanders.

Jag tog en promenad hem och gick sedan och gymmade för att rensa tankarna om hur jag ska bygga upp en ny "mur" av mental inställning.

Kom på en plan och började få lite energi igen om hur jag ska försöka lägga upp allt på bästa sätt och då ringer telefonen.

Operationen blir på tisdag den 22/2 och 15/3
Jag bad läkaren om att få tid snabbt då jag berättade om mina mål med cyklingen.
Kul att det någon gång finns läkare som lyssnar på vad man säger =)

Så nu är det bara att riva den muren jag byggde upp under gympasset och börja tänka om igen.

Om jag har förstått allting rätt och allt går som det ska med operationen så kan jag kanske börja träna igen i början på maj med båda benen.


Så välkommen att följa min kamp om att lyckas ta mig igenom två operationer och även försöka lyckas klara av Vättern SUB9, ingenting är omöjligt, som Gunde skulle ha sagt.. 
Vi får se om jag med en enorm vilja och styrka kan klara av det målet iaf. 
Om jag inte lyckas, så kommer jag inte deppa ihop iaf, utan veta att jag försökte så gott jag kunde och mer kan man inte begära. 


Så varför deppa när man kan peppa??

17 kommentarer:

Martin S. sa...

Du har en bra inställning!

Jag själv hade velat ha besked från två oberoende läkare om vad som var bäst för mig själv, fast nu när Idrottskliniken vara ganska duktiga :-)

Om jag var du skulle jag också skippa Vättern SUB 9-målet, du har chans på det fler gånger. Fokusera istället på att komma tillbaka till formen och träningen på rätt sätt.
Jag måste säga att en månads cykling och 30 mil på det inte låter som det bästa du kan göra efter en operation av dina båda ben.

Om du istället tar det lugnt utan att ha fler mål än att just "kunna cykla igen" i sommar, så tror jag du vinner på det i slutändan.

Oavsett vad som händer, kom ihåg att du har en fanbase och vänner i vått och torrt!

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

@ Martin S, TACK... Jo det är sant att jag kanske borde gjort det, men jag vill bli av med problemet och nu har jag fått en lösning.

Alltså, jag kommer att köra Vättern, men med inställningen att jag gör så gott jag kan och skiter i tiden osv.
Det blir vad det blir.

Lyckades ju cykla till Rättvik i somras, 27mil efter att ha cyklat en månad, men där la jag dock även grunden för att bli överansträngd i mina ben. Så jag kommer gå försiktigt fram och lyssna på kroppen, känns det absolut inte bra i juni så kommer jag avstå, men just nu så ställer jag in mig på att kunna cykla...

Den mentala inställningen är A-O...

osterman sa...

Som vanligt imponerande att läsa om din inställning och hur du ser allt så positivt. Riktigt starkt av dig!
Så det kommer gå bra även det här, och i höst kanske du kan springa lite intervaller i Hammarbybacken ;-)

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

@Osterman, TACKAR =)
Ja, hehe ett tag var jag ju sjukt besviken då jag igår kände en sådan lycka över att få sitta på cykeln igen, nu vet jag att jag inte kan sitta på den förens om typ 3 månader och likaså all styrka som jag kört just för cyklingen skull, men som sagt, det gäller att se det positiva i det negativa och tänka framåt.

Yes intervaller i Hammarbybacken ser jag fram emot och även att kunna köra en massa andra sköna intervaller med löpskorna på.. =)

Lasse sa...

Se de som ett svart år men du kommer igen ska du se, så sa mina cykelkompisar till mej förra året o nu säger ja de till dej. Ja kan förstå o vet hur du känner dej för de är inte roligt när ens mål för året går käpp rätt åt helvete..
Såklart du ska cykla vr!!!

Robert sa...

Hoppas du blir bra snabbt! Mvh La lepre stanca.

Matilda sa...

Med din inställning kommer du greja det galant! Och dessutom, när operationerna är gjorda så kan du ju bara bli bättre. Det här kommer gå finfint och med din envishet och jävlar anamma kommer det här bli en härlig resa att läsa om!

Linda sa...

Älsklingen, vad ledsen jag blir för din skull med operationen :( Men betyder det att knäna kommer bli bra efteråt? Då kanske du kan springa till och med i sommar, då kan du ju maxa träningen ännu mer än du gjort tidigare :) Du tvingas visserligen vila från träningen ett tag, men du kommer alltid vara Svart Karin- superwoman med en envishet,rätt mental inställning, karaktär och prestationsförmåga som inte liknar någon annans! Så jag är inte orolig, du kan gå hur långt som helst med cyklingen (och allt annat i livet).Även om det blev käppar i cykelhjulen just nu.. Bakom varje framgångsrik kvinna..(du) står en nära vän och fyller på med kärlek och pepp!! (jag)

Mazze sa...

Heej! Nu kan du njuta av kul cykling i sommar, cykla vättern utan några krav... För att träna ordentligt resten av året och satsa på vättern nästa år... Din tid kommer var så säker...
Lycka till tjejen :-)

Hans sa...

Nej fan vad surt!
Men nu kanske du har möjligheten att kunna utvecklas i det lite lägre perspektivet? Det är ju bra! :) (alltid positiv)

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

@ Lasse, precis, men jag kommer komma tillbaka, starkare än någonsin =)

@Robert, Tack så jätte mycket!!!

@Matilda, ja vi får hoppas att det går åt rätt håll, tack för ditt pepp =) Men jag tror som du att detta kommer stärka mig ännu mera, och nästa år då jävlar :P

@Linda, vad skulle jag göra utan dig? Så himla glad att jag har dig vid min sida... Du kommer få se alla sidor av mig i vår, det kommer bli tufft, men med dig vid min sida så kommer det gå lättare, tusen tack för att du peppar mig och får mig att blicka framåt. <3

@Mazze, Tack för dina värmande ord! Nästa år ska jag flyga fram med vinden =)

@Hans, Precis, man få se det långsiktigt och vad som är bäst för stunden, detta kommer nog ge mig en enorm styrka och jag kommer få träna andra delar på kroppen som också behöver bli stärkta. =)

Lasse sa...

Precis Karin så ska de låta... :-)

Rikard sa...

Detta fixar du lätt med din härliga inställning. Skit i sub9, det betyder inget, det viktigaste är att du kommer tillbaka till cyklingen. Du som är dalkulla, kom upp till Idre och backträna i sommar.

Snabbare, starkare, snyggare sa...

Usch så tråkigt! Förstår att det måste vara riktigt surt när viljan finns men benen inte är helt med :( Men som alla andra skriver, det kommer ju många fler Vätternrundor och med din vilja kommer du definitivt fixa sub9, om inte i år så nästa! :)

Anonym sa...

Med den inställningen så tror jag att du kommer fixa detta utan problem, håller tummarna Karin =) / Dw

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

@ Vilma, tack för ditt stöd, nästa år får du hänga med på SUB9 =)

@ DW, TACK, dina tummar kommer att behövas =)

Snabbare, starkare, snyggare sa...

Absolut! :)