tisdag 26 juli 2011

Arbets-EKG nästa...

Jag har ju nämnt att jag inte har känt mig helt hundra den sista tiden.
Detta har berott på att när jag har ansträngt mig så har jag känt ett tryck över bröstet som jag aldrig tidigare har känt förut. (Har hjärt-kärlsjukdomar i släkten)

Eftersom jag absolut inte vill ta några risker så besökte jag idag läkaren och fick ta vanligt EKG och en massa prover för att säkerställa att det verkligen inte är något allvarligt fel på min kära kropp inför att jag ska köra Falun Tour nästa vecka. Vore ytterst dumt att inte kolla upp det och få en massa komplikationer sen.

Proverna som vi hann ta idag var helt okej, något som var på gränsen men som inte var av betydelse.
Blodtryck 100/70 och PEFmätningen var väl inget att hurra över då jag endast lyckades blåsa upp till 450 =(

Men läkaren konstaterade att jag behövde göra ett arbets-ekg för att vara helt säker på att kunna köra loppet nästa vecka.

Så imorgon blir det fler prover och på torsdag blir det arbets-ekg.

Så nu är det bara att hålla tummarna för att det inte är något allvarligt, så som hjärtmuskelinflammation eller dylikt..

Btw så måste jag ju tillägga att Vårdcentralen i Sumpan är grym, frågade om tid i söndags, var där idag, mer prover imorgon och arbets-ekg på torsdag..... Skönt att slippa väntetiderna..

4 kommentarer:

Michel Blomgren sa...

Har du ont när du cyklar, dvs när du tar i fysiskt (speciellt kondition)? I så fall, kommer det från magen och/eller strålar smärtan ut i vänster arm?

Är orken på cykeln avsevärt sämre, dvs högre puls, mer flås, men inte lika fort som förut?

Kärlkramp syns oftast inte på ett arbets-ekg, men ihop med en massa andra prover är man nog ganska säker på att man inte har allvarlig kärlkramp iaf:
http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=129

Ett blodprov vid namn Troponin (bl.a Tni, TnT, Tnl, osv) skvallrar om hjärtat har haft syrebrist (dvs delar av hjärtat håller på att dö = allvarlig kärlkramp eller hjärtinfarkt). Är troponinet normalt är det iaf inte fullständig kärlkramp, men TnT säger inget om man har igentäppta kärl eller ej.

Angiografi + en duktig medicinsk tekniker som kan avläsa bilden är nog så bra man kan komma (om man inte öppnar upp och tittar i kärlen förstås):
http://sv.wikipedia.org/wiki/Angiografi

Det finns även ett nytt instrument vid namn arteriograf:
http://www.husapoteket.eu/utrustning/arteriograf

Följande gör sådan undersökning:
http://www.sangrale.se/index.php?option=com_content&view=article&id=15&Itemid=60&lang=sv


Hur mycket Celsius dricker du per dag (koffein!)? Hur många timmar tränar du per dag? Sover du tillräckligt, äter du tillräckligt med kalorier, osv, osv?
Trycket över bröstet är väldigt vanligt när man håller på att bränna ut sig (ditt blodtryck skvallrar om det, lågt är bra, men inte för lågt), känner man sig samtidigt stressad, stirrig, snurrig i huvudet om man reser sig fort, all träning eller fysisk aktivitet känns hårdare/jobbigare än förut, osv kan det vara läge att stanna upp ett tag. Mycket kaffedrickande + träning + jobb + för lite sömn är en bra kombination för stressinducerade bröstsmärtor.


...Annars får du kolla in Dean Ornish och Caldwell Esselstyn ;-)

Här är en cyklist som provat: http://youtu.be/HLNA12RKFdE

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

Jag får ont när jag cyklar, det strålar dock inte ut i armarna, är mer som ett tryck över bröstet.

Var och gjorde arbets-ekg precis och det såg iaf bra ut, får se vad proverna visar sedan.

Dricker inte Celsius speciellt ofta, max någon gång i månaden, om jag inte styrketränar. Har dock fastnat vid cola (koffein), dricker ej kaffe.
Men jag tror att det kan vara lite som du var inne på, att det kan vara stressrelaterat.

Ang mitt blodtryck så var de 110/70 när jag började och 120/50-60 tyckte jag hon sa när jag slutade...

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

Å glömde säga, tack för ditt inlägg =)

Michel Blomgren sa...

Kan ju vara vad som helst egentligen, finns ju en del muskler över bröstet som det kan dra i och som man lätt kan tro är hjärtat, dvs spänningsrelaterad "smärta". Att sitta och dra i ett styre i olika mer eller mindre icke ergonomiska ställningar kan ju ge känningar lite varstans på överkroppen. Kan också vara förändrad balans mellan mineraler (och även ihop med D-vitamin). Förändringen kan vara allt från kosten (t.ex att ha ätit paranötter när man inte ätit det på väldigt länge innan - hände mig med fruktansvärd muskelvärk som resultat) till mer sol (D-vitamin som påverkar kalciumet som i sin tur kan ge muskelspänning). Kan också vara omega3 (brukar vara ett ökat intag, men förändring i intaget kan ge spänningar)... och en hel drös med andra grejer. Är alla prover OK och nu också ekg:et så skulle jag i första hand gissa på stress i någon form.

110/70 låter jättebra, men man brukar ha högre hos läkare/vårdpersonal, så kallad "white coat hypertension" (dvs att man får högre blodtryck när man blir nervös av de vita rockarna och sjukhusmiljön). Händer givetvis inte alla, men blodtrycket brukar dock vara lägre om man mäter det hemma själv.

Efter ett träningspass kan lite allt möjligt hända med blodtrycket beroende av hur hårt man kört. Hårda pass leder till väldigt högt blodtryck både under intervallerna och några minuter efter. Långa lugna passa brukar leda till både lägre blodtryck och puls i någon till några dagar.

Det viktigaste är dock att du inte känner dig snurrig i huvudet, får yrsel, osv när du tar i ordentligt och plötsligt "stannar" (jag menar inte att lyfta max i marklyft, vilket man mycket väl kan tuppa av efter, utan mer i vardagen och på cykeln).

Mycket suckande eller att man känner för att sucka för att slappna av brukar också vara ett tecken på att man är utstressad.

Krya på dig!