fredag 1 juli 2011

Celsius ska göra mig stark igen

För er som följt min blogg ett tag vet att jag i höstas vann en tävling som Celsius hade.

Jag använde mig av Celsius som jag vann när jag körde styrketräning och jag märkte faktiskt skillnad när jag drack celsius och när jag inte gjorde det innan/under passet. (Nej jag dricker den inte för att förbränna kcal utan för att öka prestationsförmågan)

Sen om det är själva drycken i sig eller om det är min mentala inställning som gjorde att jag orkade mer när jag drack celsius vet jag inte, men det jag vet är att det gjorde skillnad.

De senaste veckorna har jag haft lite för mycket omkring mig så jag har missat att köra styrketräning men nu ska jag komma igång igen och jag har laddat upp med celsius.

Förut drack jag alltid cola, men de har kommit en massa nya smaker så jag tänkte testa dem och se om jag hittar någon ny favorit.
Kan tänka mig att jordgubb/kiwi är god.


Men hur som haver, nu ska jag ta tag i träningen igen och komma tillbaka till mina gamla rutiner och förhoppningsvis vikter =)

6 kommentarer:

Michel Blomgren sa...

Det är en dryck med 200mg koffein i, det är den enda ingrediens som gett en signifikant vetenskaplig effekt på t.ex uthålligheten. Det är också ungefär lika många kalorier som kaffe av motsvarande mängd koffein (2 koppar).

B12, m.fl vitaminer är för låga för att uppleva någon effekt av. Tutar man in 500mcg B12 så skulle jag förstå att man drar igång, men B12 har dock inte visat sig ha någon effekt alls på prestationsförmågan hos människor utan brist (trots att många tycker att höga doser B12 ger effekt, man blir iaf speedad men snabbare eller längre går det inte enligt studierna iaf).

Långsiktigt *tillräckligt* intag av b12, folsyra och järn (och kalorier + fullvärdigt protein i rätt mängd) kan dock höja hemoglobin (vilket är bra för prestationsförmågan).

Såg också att celcius innehåller grönt te vilket ökat uthålligheten med 20-40% hos möss - däremot ingen ökning av uthålligheten hos människor. Viktminskningseffekten av grönt te i vissa studier beror i stort sett enbart på koffeinet i grönt te. Däremot är te bättre än kaffe rörande kärl (vasodilation t.ex, när kaffe ger motsatt effekt), oxidativ stress, mm (trots att det innehåller koffein).

Jag skulle satsa på en stor väldigt stark kopp grönt te istället (två påsar t.ex, smakar det pyton så är det bara att ösa på socker, fruktosen i sockret ger bra uthållighet) och att ladda ordentligt med *enbart* kolhydrater (inget fett-intag samtidigt) som är saltat med minosel eller något annat salt som är laddat med många mineraler.

IMHO :-)

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

Åh Michel vad jag gillar när du kommenterar för du är klok och kan så troligt mycket!! =)

Hehe som sagt om det är min mentala inställning som gör att jag orkar mer eller själva drycken i sig vet jag ju inte, men enligt dina utlägga så... ;-)

Sen vet jag också att koffein, bikarbonat och kreatin är de enda studierna som det finns resultat på.

Men äh, jag tror ju på vissa saker, men vem vet kanske övergår till en kopp te :P

Junitjej sa...

Jag har bara testat Celsius en gång, men jag kommer dricka det fler gånger. Jag tog Cola och den var riktigt god. Jag har även smakerna apelsin och vilda bär hemma. Jag hoppas på resultat på vågen.

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

Jag ska hålla tummarna för dig... =)

Micke sa...

Resultat finns också på beta-alanin, EEA och carnitin, varav det sista används oftast felaktigt för att påvisa ökad fettförbränning. Vanligt kallvatten kräver också energi för att värmas till kroppstemperatur och antioxidanter kan mycket väl hämma muskulär anpassning till uthållighetsträning.

Men får du burkarna gratis så är det väl bara dricka och vara glad :)

Anonym sa...

"vetenskapssidan" på celsius hemsida är ju ett skämt. Alla länkar utom en går till samma PDF som är av låg kvalitet. Och den som faktiskt går till en studie visar ju inga fantastiska resultat för Celsius.