tisdag 13 september 2011

Vitaminbomb...

Just nu är det väldigt vanligt att vi blir sjuka(även jag som just nu känner mig dålig), just därför tänker jag extra mycket på att få i mig mycket vitaminer. (Missade ihelgen.. dumt)

Idag gjorde jag en smoothie på jordgubbar, vindruvor, ingefära, pressade i en halv citron, havregryn, yoghurt och linfrön.

Aldrig gjort just den blandningen tidigare, men det blev riktigt bra, lite syrlig =)

Ingefära är en krydda som jag börjar använda mer och mer, och speciellt i smoothie.

Här kommer lite info om ingefära

Ingefära stimulerar receptorer i magsäcken, vilket innebär attaptiten och matsmältningen stimuleras.
Ämnet Zingeron i ingefära har antiinflammatoriska
egenskaper. Ingefära har därför en positiv effekt på ledgångsreumatism. Shogaol är hjärtstärkande.
Ingefära stimulerar andning och blodcirkulation i hjärnan och kan därigenom även reducera smärta vid huvudvärk. Ingefära är effektivt mot illamående och åksjuka.
 





Jag tycker att smoothie är fruktansvärt gott och du kan nästan blanda i vad som helst och det blir gott och framförallt nyttigt!! 

6 kommentarer:

osterman sa...

Riktigt fint med informationen om ingefära i svart, mot svart bakgrund... =)

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

Jag såg, men har nu ändrat så även du ser... mohaha

osterman sa...

Bra, fixar du felaktig orduppbyggnad också så jag förstår vad det står? ;-)

Hur mycket ingefära ska man använda? Eller räcker det kanske att äta pepparkakor? =)

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

haha nej det gör jag dock inte... älskar mina stavfel :P

Nej det räcker inte att äta pepparkakor.. (tror jag iaf?!)

En vän till mig river i ingefära i ett glasvatten varje morgon och lyckats hålla sig frisk väldigt länge!!

Jag hade i två hyfsat stora bitar....
och mängden i pepparkakor kan ju inte vara speciellt mycket så satsa på färsk ingefära och gör något roligt av den.
Sök bara på recept med ingefära och du får upp massor!!

Anonym sa...

Här var det nytt och fräscht minsann...Jag gör mycket smoothies men har aldrig haft i ingefära - ska testa direkt!! Har hört att avokado ska vara bra också....man kan ju, precis som du skriver, ha i vad som helst. Nästan allt blir en hit!

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

Gunilla, det kommer nog hända lite småändringar här hela hösten.. ;-)

Ja du måste testa ingefära pronto!! Så himla nyttigt och bra!!