lördag 23 juni 2012

Intervju: SM 2:an Alexander Gingsjö

Alexander Gingsjö är verkligen en duktig cyklist.  Alex kom två förra året på SM i linje och hur det går i år får vi strax veta. 


Jag har alltid beundrats av Gingsjös kraft när han varit med på någon "lokal" träningstävling kring Sthlm. 


Minns en kommentar starkt ifrån förra årets SM, och vad jag skrev om honom då. 
Bästa kommentaren idag var när de intervjuade Gingsjö och han berättade om hur han började cykla.
Historien löd ungefär så här...
Jag (alltså Gingsjö) tröttnade på att spela CS (ett dataspel) och ville göra något hälsosammare. År 2007 började Gingsjö att cykla och idag är han innehavare av ett SM- silver i linje där han slog bl.a. Gustav L och Tomas Gotland L och i onsdags kom han 4 i tempo. Grymt bra kört!!!








Men det var då, nu är det 2012 och här kommer lite färsk fakta om Gingsjös ben




Karin – Vem är Alexander?


Alexander:  Jag är en väldigt fokuserad 31-åring som inte gillar att göra saker jag gillar halvdant. All or nothing, men det är väldigt viktigt att man gör det för att det är kul.

Karin - Hur har säsongen varit hittills för din del tycker du? 



Alexander: Säsongen har vart bra hittills, det har känts bra fysiskt. Som att jag har tagit ett steg till sen förra året. men har inte riktigt fått till det på de stora tävlingarna i år. Känns som jag hade en dip fysiskt efter Wendes.



Karin- Några höjdpunkter under våren som du vill dela med dig av? 



Alexander: Höjdpunkterna är nog känslan i benen under cuptävlingarna i år, landslagsuppdragen i Luxemburg var också en upplevelse.


Karin - I helgen så cyklade du Vättern och satte nytt rekord, Grattis! Vad var det vinnande konceptet tror du att ni lyckades på så få man cykla in på 6:37?



Alexander-  Det vinnande konceptet var i mina ögon en järnvilja, stark fysik och ett grymt samarbete. För det var ingen lek kan jag tala om. Alla som var med fick kräma ur allt vi hade ur kroppen.








Karin – Om några dagar drar SM igång och hur känns benen inför det? 



Alexander- Benen börjar vakna till liv efter urladdningen i lördags runt sjön.

Karin – Hur ser din uppladdning ut inför en tävling?



Alexander- Om jag laddar för en lång tävling brukar jag ta det lugnt sista dagarna innan, äta mycket två dagar innan. är det ett tempolopp jag laddar för så tränar jag på rätt hårt fram till 2 dagar före, sen vilar jag en dag. Och väcker sedan kroppen dagen innan.

Karin – Vilka fler lopp ser du fram emot efter SM och vad har du för mål med säsongen? 



Alexander: Efter SM så åker jag direkt till Tjeckien med landslaget för ett etapplopp, Hoppas på ett riktigt bra SM också.


Sen måste jag ju försvara Cupledningen. Sen ser jag fram emot tour of Jämtland, ett bevis på att vi kan organisera riktigt bra tävlingar i Sverige. Senare ska vi på etapplopp i baltikum, vilket ska bli spännande också!


Karin – Tack för intervjun och lycka till i fortsättningen.

Inga kommentarer: