torsdag 17 januari 2013

Att nå dit du vill

I tisdags så var jag och lyssnade på en föreläsning som Charlie Söderberg höll i.
Måste verkligen säga att han är en utomordentlig bra talare och inspiratör.

Han pratade en del om att få ihop sin helhet.

Jag har tidigare i bloggen belyst hur viktigt det är att ha harmoni och balans i livet, annars så mår man inte bra. Detta tog även Charlie upp, han pratade om "staplarna" tid, pengar och hälsa/välbefinnande.

Det är rätt så logiskt, om du har massor av tid till att göra saker på men inte har pengar till att göra något så mår man oftast inte bra, likaså om du inte har tid, men en massa pengar och du önskar att röra på dig mer så går det oftast inte ihop.

Därför är det väldigt viktigt att få en balans i dessa tre kategorier, oavsett vad ditt målområde är.
Och en annan sak till, det finns ingen som kan göra det åt dig, livet är ingen autobahn.
Väljer du autobahn som kommer du förr eller senare inse att du borde tagit de snirklande vägarna istället, visst de kanske gör ont och är jobbigt men i längden kommer det att göra dig mer gott än att köra rakt på.

Så hur ska du då göra för att få rätt balans i livet? och nå dit du vill?


  • Du måste börja med att se över hur ditt liv ser ut idag, vad gör du för att nå dit du vill? 
  • Du måste börja planera, gör en grov årsplan och skala sedan ner det i månadsplan 
  • Anteckna varje månad hur det går, börjar du närma dig målet? Vad har gått bra vad har gått mindre bra? Skulle du kunna göra något annorlunda för att nå dit snabbare? 
  • Ta ut segern i förskott, tro på dig själv. Sätt upp en målbild och pränta in den i dina tankar. 

Det är ingen dans på rosor, eller så är det kanske just precis det? 
Kom ihåg att sätta små delmål och när du väl nått dit du vill, sätt upp nya mål att sträva efter. 

Kom ihåg att detta kan fungera i alla olika sammanhang. 

Jag själv försöker satsa på att cykla på elitnivå och jag har då gjort vissa prioriteringar i mitt liv för att detta skall gå ihop. 
Hade jag haft kvar mitt gamla jobb så hade det inte gått. Därför prioriterade jag om, tog ett annat jobb som passar min satsning bättre och jag har energi till att bedriva min träning och att även göra andra saker på min fritid. 

Kom ihåg att du har bara ett liv och ta hand om det livet, gör det du vill istället för att drömma om det! 


Bild ifrån föreläsningen 






Inga kommentarer: