måndag 8 april 2013

En vecka utan socker #sockerfrittapril



Ja då har det gått en vecka av ett sockerfritt april och det känns riktigt riktigt bra.

Jag hoppas att det går lika bra för alla andra! 
Om du har missat att hänga på sockerlöftet så kika in här http://blackiethecyclist.blogspot.se/p/sockerfrittapril.html 




Det som är det jobbigaste som jag upplever är när man är lite trött och då gärna vill stoppa något sött i munnen. 
Men jag har nästan bara haft den känslan de första dagarna och ett tips är att så fort ni känner er sugna på något sött så drick vatten, gärna med citron i (mer info om det längre ned), eller borsta tänderna eller börja helt enkelt att tänka på något annat så lovar jag att efter någon minut så har ni glömt bort det. 
Kom även ihåg att ät helst 5-6 ggr om dagen så att ditt blodsocker inte sjunker och du utsätts för dessa dippar. 

Citronvatten är också väldigt bra att dricka mot sötsug


Men vad är det då som gör att vatten med citron i minskar sötsuget?
Sura födoämnen drar tillbaka matspjälkningsenzymerna och minskar på så sätt sötsuget. Citron,                          grape, äppelcidervinäger är tre tips till dig som vill bli kvitt sötsuget. 

Salt och sött ökar sötsuget.


Här kommer även lite intressant fakta som jag hittade på aktiv träning om hur länge man behöver träna för att bli av med vissa godsaker och de visar även skillnad mot lite nyttigare alternativ. 

 (beräknat till en man som väger 80 kg):
1 påse jordnötter (100 g) 
57 min. (630 kcal)
1 brownie 
27 min. (300 kcal)
1 snickers 
25 min. (280 kcal)
1 påse godis (blandat)
24 min. (271 kcal)
En halv Ritter Sport-kaka 
24 min. (269 kcal)
1 fralla med smör och ost
19 min. (257 kcal)
3 digestivekex
18 min. (195 kcal)
1 äpple
4 min. (45 kcal)
1 morot
2 min. (18 kcal)

Nu är det en ny vecka och nya tag. 
NU KÖR VI! TRO PÅ ATT DU KLARAR DETTA- FÖR DÅ KOMMER DU LYCKAS!!


Inga kommentarer: