lördag 3 december 2011

Lucka 2, Gbg- Köpenhamn

Idag tänkte jag beta av fråga nr två som löd enligt följande:

Vilka cykelresor har du gjort?

Eftersom jag har gjort tre stycken så tänkte jag börja att berätta om den första i "dagens lucka"

Min första cykelresa var när jag och min dåvarande kille bestämde oss för att cykla Göteborg-Köpenhamn.

Jag hade köpt min skräpcykel och börjat pendla till jobbet och tyckte att det här med att cykla var ju riktigt härligt.

Vädret var grymt hemma i Sverige och eftersom båda hade köpt hybrid cyklar och blivit helt tagna av cyklingen så kom vi fram till att det vore kul med en cykelsemester.

Vi tog cyklarna med på tåget från Sthlm- Gbg, dock fick man lov att åka deras mjölkpallståg som tog typ 6 timmar.

Efter två dagar i Gbg så började cykelturen.


Vi hade inte bokat någonting förutom 2 hotellnätter i Köpenhamn.

Cyklade längs kusten ner på något som kallad för Ginstleden, sjukt vackert.

Dag 1:

Första dagen kom vi till Varberg, är cirka 10 mil.
Jag trodde aldrig att jag skulle orka cykla så långt (då tyckte jag att det var långt) på en dag.



Visserligen så stannade vi efter vägen och badade och vi hade absolut ingen press på att cykla på någon tid utan vi njöt bara av det underbara vädret och naturen.

DOCK så hade jag missat det här med cykelbyxor och sista tre milen kunde jag inte sitta på sadeln. Sista milen innan Varberg var jag sjukt arg, hade motvind och jag var trött och grinig.

Kom fram och hyrde en stuga vid vattnet för typ 150 spänn för en natt. GRYMT nice!

Dag 2:

Fortsatte färden neråt och cyklade inom Glommen och Olofso (innan Falkenberg) har tillbringt varje sommar där sens jag var liten.
Solade och badade lite och cyklade sedan vidare.
Morups Tånge


Hamnade i Halmstad denna natt, sov på världens äckligaste vandrarhem, usch säger jag bara, plus att det var det dyraste av alla ställen vi bodde på (förutom hotellen i gbg och khamn).

Tror vi cyklade kring 8 mil den dagen.

Dag 3:

Cyklade vidare och jag minns speciellt Skummeslövsstrand som ligger i närheten av Laholm, helt otrolig strand.
Bilar var parkerade mitt på stranden och stranden var cirka en mil lång, om jag inte misstar mig.
Cyklade in i Båstad och tänkte ta en smart genväg för att få slippa Hallansåsen, så vi tänkte cykla runt den (frågan mig inte hur vi tänkte där) men haha det gick icke!
Fy fan vilken backe!!! Fick kliva av och gå sista biten.

Sen hittade vi ett jätte mysigt vandrarhem precis vid stranden, tror det var i Vejebystrand.
Sjukt mysigt.
Dax för avfärd ifrån vandrarhemmet. 

Dag 4: Börjar med att min dåvarande kille får punktering, (eftersom vi då var amatörer) så hade vi bara köpt med lagningslappar och inga slangar, men detta fungerade dock inte.
Så lösningen blev att jag fick ta all packning och han fick springa en mil med cykeln.

Kom in i Ängelholm där vi hittade en cykelaffär och vi kunde köpa en slang.
Dock så var det killen som bytte slangen och han hade lyckats vrida den, så när vi kom till Helsingborg så fick han punka igen.
Bytte då slang en gång till och besökte även en cykelaffär i Helsingborg för att köpa fler slangar.

Från Helsinborg tog vi sedan färjan över till Helsingör, tanken var först att cykla ner till Malmö, men detta var framförallt ett mycket billigare alternativ och kul att få cykla lite på de bra vägarna i Danmark.
Kostade hela 30 kr per person + cykel att åka över med färjan, helt sjukt billigt.
Njuter av lite god dricka när vi precis nått Helsingör. 


Sedan fortsatte vi att cykla längs med havet fast i Danmark, å så fick min kille punka igen!! Å så visade det sig att han hade köpt fel slang i cykelaffären bara för att han inte orkade vänta på sin tur så ventilerna passade inte.

Men då tog vi tåget sista milen.


Summa av kardemumma.

Det var en grym semester, hade 30° varmt och sol varje dag. Vi bokade inget i förväg utan när klockan började närma sig 17 så började vi leta efter hotell/vandrarhem via iphonen och ringde sedan och bokade.
Verkligen en skön semester med en skön känsla av att ta dagen som den kommer.
Totalt blev det cirka 40 mil.

Denna sträcka kan varmt rekommenderas då det var brutalt vackert!!
Hittar inte fler bilder då de ligger på en annan hårddisk då denna semester genomfördes sommaren 2009.



Inga kommentarer: